Ako som začala cvičiť

Sú to asi tri týždne (tipujem), odkedy som sa pustila do pravidelného cvičenia. Relatívne krátka doba, viem, ale i tak som si práve pri dnešnom cvičení uvedomila viacero poznatkov, ktoré som za ten krátky čas získala, a tak si ich tu pekne-krásne zhrniem. :) Sú to inšpirácie, „pravidlá“, „rady“, ktoré platia (zatiaľ) na mňa samu, nejdem tu dávať všeobjímajúce návody, ktoré by mali nutne a kategoricky vyhovovať všetkým.


ZAČIATOK

Dôležitou súčasťou cvičenia je aj samotná príprava naň. Samozrejme, že by mu malo predchádzať viacero vecí. Keďže chcem v cvičení vytrvať dlhodobo a mojím cieľom je, aby sa stalo bežnou súčasťou mojich dní, nie iba výnimočnou fázou dvakrát za rok, veľmi dôležitá je vytrvalosť.

Jasné, po troch týždňoch sa o žiadnej reálnej vytrvalosti hovoriť nedá, ale jej nutnou súčasťou je motiváciaAk by som cvičiť nechcela, asi by som nevydržala ani len tie tri týždne. Nemyslím si a ani nechcem veriť v to, že motivácia môže prísť iba zvonku. V tom prípade hovoríme skôr o inšpirácii. Skutočná motivácia vychádza zvnútra človeka a je to jeho hnací motor, ktorý ho ženie ďalej.

A ako získať motiváciu? Dôležité je nájsť si svoj spôsob cvičenia. Prosto to, čo ma baví, čo je mi blízke. Keďže nemám v obľube tímové hry, zrejme sa nezapojím do nejakého basketbalového družstva. Mám rada tanec a chodila som na zumbu a keďže v mojom blízkom okolí neviem o žiadnych hodinách zumby (alebo aj viem a nechcem tam chodiť a potiť sa s cudzími ľuďmi O:D), nájdem si na YouTube zopár videí a cvičím s nimi. Takto som sa namiesto zumby preorientovala momentálne na aerobik a veľmi ma to baví. :)

Poďme však k praktickým bodom:


ATMOSFÉRA

1. Oblečenie

Áno, je to dôležité. Môj športový outfit nepochádza z drahého športového obchodu, je však nutné, aby som sa v ňom cítila pohodlne a príjemne. Žienky, zaobstarajte si športovú podprsenku, je to priam nutnosť. :) Mne osobne najviac vyhovujú trojštvrťové legíny, tričko a tenisky, ale pokojne to môže byť voľná tunika, šaty či priliehavý baletkovský trikot. Nevhodnou alternatívou sú asi rifle a pracovná košeľa či blúzka. :D

2. H20

Prítomnosť vody vo fľaši je absolútnou nevyhnutnosťou pri akomkoľvek cvičení. Vodu potrebujem a napijem sa zakaždým, keď si na ňu čo len spomeniem. Samozrejmosťou je, že sa ňou nenalievam - jeden glg stačí. A cvičenie sa pitím vody preruší iba na pár sekúnd.

3. O2

Kyslík je rovnako potrebný ako voda, vlastne asi ešte potrebnejší, a musíme naň myslieť obzvlášť vtedy, ak cvičíme vnútri. Ja osobne cvičím vo svojej izbe s YouTube videom, takže vetrám stále. :D Keď je chladnejšie, počas cvičenia iba ventilačka a po docvičení okno dokorán; keď bude teplejšie, budem sa tváriť, že vďaka sieťke som neviditeľná (ale veď som - na štvrté poschodie nik nedovidí, keďže sme najvyšší panelák na okolí :D).


AKT CVIČENIA


1. Začať

Pre tých, ktorí nie sú zanietenými športovcami, je najťažším krokom asi vstať z gauča a proste ísť cvičiť. Ja som sa k tomu dostala tak, že som si rozanalyzovala svoj obsažný program v rámci týždňa (som doma a nerobím takmer nič, takže zatiaľ je to veľmi jednoduché :D horšie to bude, keď si nájdem prácu, ja viem, ja viem...) a našla som čas v dni, ktorý mi nie je ľúto „obetovať“ cvičeniu. Je to pre mňa ideálny čas na cvičenie - zhruba od 18:20, pretože v telke nejde nič, čo by ma bavilo, a môžem sa venovať dačomu užitočnejšiemu než posedávaniu na gauči. Nájsť si tú správnu chvíľu a nenechávať to na náhodu je teda základ. Síce sme pánmi svojho času iba do určitej miery, ale sme. :)

2. Pokračovať

Nestačí raz. Nestačí dvakrát. Kedysi som čítala múdru knižku, kde pani Joyce Meyer píše, ako prejsť Od zlozvykov k dobrým návykom. Kľúčová informácia: človek si dokáže vytvoriť zvyk v priebehu 21 dní. Počas tejto doby je teda nutné vytrvať a konať podľa nového zvyku, ktorý chceme nadobudnúť - čiže niečo robiť alebo niečo nerobiť. No to neznamená, že po 21 dňoch si dám 21-dňovú pauzu. :D Takže opäť sme pri vytrvalosti - bola na počiatku celého procesu a bude nás ním po celý čas sprevádzať.

3. Stanoviť si nároky, ale aj hranice

Niekto potrebuje presne stanovený cieľ, aby sa vôbec do niečoho pustil. Niekto potrebuje vnútorný záväzok, aby sa do niečoho pustil. Ja som skôr druhý prípad. Je dôležité klásť na seba nároky, ale viem, že keby som si zaumienila, že budem zrazu cvičiť každý deň pol hodiny, po prvom týždni by moje úsilie zlyhalo. Najprv som si teda povedala, že minimálne 3x za týždeň budem cvičiť pol hodiny - ak sa mi bude chcieť viac, no problem, ale tri dni sú povinnosť a ja si to nejako zariadim. Zatiaľ sa darí a tento týždeň som cvičila už 4x, z čoho som sama milo povzbudená a prekvapená. :)


DÔSLEDKY

1. Endorfíny

A opäť je tu tá chémia, akoby nám H20 a 02 nestačilo. :) No, nestačí, pretože po cvičení (ale myslím, že aj počas neho) prichádza odmena v podobe endorfínov, čiže tzv. hormónov šťastia. Vďačíme im za spokojnosť po cvičení a prinášajú super pocit zo života. Cvičenie ich uvoľňuje veľmi spoľahlivo a o nič menej dôsledne než dobrá čokoláda.

2. Zdravie

Cvičiť je prosto zdravé. Cvičiť by mal (v rámci svojich vlastných, hoci aj obmedzených, možností) každý, kto sa dokáže čo len trochu hýbať. Cieľom môjho cvičenia nie je schudnúť toľko a toľko kíl a potom prestať cvičiť - tadiaľ cesta nevedie. Cvičím, lebo myslím na budúcnosť a na to, že telo mám len jedno (a to nevravím z pozície človeka, ktorý žije a je výlučne zdravo).

3. Odmena

Cvičenie mne osobne prináša nielen pozitívne pocity vďaka bodu 1 a lepší dojem zo seba samej vďaka bodu 2, ale dáva aj určitý zmysel môjmu dňu. Čosi som spravila, dokonca čosi užitočné (aj keď len pre seba samu, ale aj také treba ;)), čosi zmysluplné a čosi, čo mi nikto nevezme. A niekedy je mojou odmenou aj sladkosť v podobe proteínového prášku rozmiešaného v mlieku, mňamka. :)


Je mi jasné, že keď budem zahltená povinnosťami, budem to zrejme vnímať inak a bude čoraz ťažšie venovať sa cvičeniu takto „intenzívne“, ako sa mi to darí momentálne, ale práve preto si treba vybudovať ten zvyk, lebo zvyk je železná košeľa. :) Pretože teraz prosto chcem cvičiť.

Chceš aj ty?


---------------

LINKY:

Komentáre