Vladislav

Väčšina z vás vie, že som sa stala študentkou Masarykovej univerzity. Menšina z vás pozná aj môj obor - pomocné vedy historické (PVH). A asi nik okrem mňa nevie, aké predmety mám:D. Jedným z nich je aj Úvod do PVH. PhDr. Zbyněk Sviták, CSc. nám prezradil, že predmet bude ukončený písomným testom, v ktorom dostaneme tri texty - jeden český, jeden nemecký a jeden latinský - a budeme ich mať prepísať. Však pohoda, nie?? Aspoň sa to tak zdá (ešte neviem, či náhodou nebude požadovať preklad tých cudzojazyčných, ale to je detail:D:D).

A včera sme mali prvú hodinu, na ktorú nám doniesol aj ukážku starej českej kráľovskej listiny. Čo-to sme si prečítali priamo tam (samozrejme až po tom, ako sme si vysvetlili nejaké základné pravidlá čítania takéhoto typu písma), ostatok som sa rozhodla dokončiť doma sama. Veľa slov som síce povynechávala, nevediac si s nimi rady, ale zvládla som to. Obávam sa však, že ak nezačnem používať lupu, zrejme si týmto spôsobom načisto pokazím zrak:D:D.

A tu je to, čo som lúštila:

Je to listina kráľa Vladislava II. Jagelovského. Len tak pre "srandu" - prepis prvých dvoch riadkov (necelých):

Vladislav, z božie milosti uherský, český, dalamtský, charvatský etc. král, markhrabě moravský, lucemburský a slezské kníže a lužický markhrabě etc. oznamujem listem tiemto všem, že jesť před nás přestupila Alžběta...

A záver:

... na hradie pražském v patek před Svatým Duchem léta Božieho tiscieho čtyřistého devadesátého sedmého a království našich uherského sedmého a šestého dvadsátého šestého.

No, sila. Vraj to máme čítať vo voľných chvíľach, cestou v električke a podobne. Za tých sedem minút, čo ja cestujem do a zo školy, by som stihla možno tak dva riadky (aj to s veľkým šťastím):D:D. A vraj toto je ozaj ľahký text. Juj, to som zvedavá na tie ďalšie. Oči sa mi krížia už teraz:D:D.

(keď to zbadal môj brat, len ma súcitne potľapkal po pleci a povedal: "Zuzka, dobre si si vybrala...":D:D)

Komentáre