Novodobý umelecký génius?


Pre mňa? Christopher Nolan. Jednoznačne.


Prečo?

Prvý film od neho, ktorý som videla, bol Insomnia. V tom čase, kedy som si túto snímku pozrela, šlo o jeden z naj filmov v mojej súkromnej histórii vôbec. Skvelý príbeh, skutočne nečakané rozuzlenie, parádne herecké výkony (vďaka Insomnii som Robina Williamsa začala považovať za skutočne kvalitného herca), neskutočne úžasným spôsobom vytvorená atmosféra. Prosto krása.

A potom prišli batmanovky. The Dark Knight patrí medzi moje najobľúbenejšie a najviackrát videné filmy. Srdcovka. A nachádza sa v nej moja naj scéna vôbec - prevrátenie kamiónu. Zbožňujem, ako sa Nolan hrá so zvukom, s hlasmi. Batman Begins, čo je síce prvý diel trilógie, ale ja som ho videla až ako druhý v poradí, nepovažujem za až taký úžasný. Podľa mňa sa to skutočne rozbehlo v dvojke, najmä vďaka postave Jokera a Heathovi Ledgerovi. Ale oceňujem, že sa Nolan zbavil Katie Holmes, pretože tú ozaj nemusím.:D A nesmiem opomenúť Garyho Oldmana, nášho milovaného Siriusa Blacka (to pre Elinor;)), ktorý je podľa niektorých azda najnedocenenejším hercom modernej doby.

No, následne som uzrela The Prestige. Veľmi zaujímavá snímka, v ktorej sa blysol čarovný Hugh Jackman. A, samozrejme, brilantný Christian Bale. V porovnaní s takým The Illusionist sa mi to síce páčilo menej, ale aj tak... paráda.:)

Nuž, a... myslela som, že Nolanovo životné dielo je Inception. V tomto filme si Nolan vybudoval skvelú hereckú základňu (prvé kamene položil už v Batman Begins, ale tu sa to len potvrdilo a upevnilo), tvorenú Cillianom Murphym, Tomom Hardym, Josephom Gordon-Levittom, Marion Cotillard (moja najsamobľúbenejšia herečka súčasnosti). Po prvom zhliadnutí som si myslela, že nič geniálnejšie už nemôže prísť. Film som videla trikrát (zajtra sa so Zuzkou chystám na štvrtý raz;)) a uznávam, že obsahuje nejaké nezrovnalosti, nelogickosti, ale aj tak sa držím názoru, že je to jedno z naj, čo som kedy videla. Obdivujem najmä efekty a estetickú stránku, ktorá je pre moje očko jednoducho neskonale dokonalá.

A dnes... dnes prišlo usvedčenie. Teda, na zavŕšenie batmanovskej trilógie nazvané The Dark Knight Rises som sa tešila neskutočne dlho, je to pre mňa FILM ROKA. Ale že budem až takáto nadšená... o tom som ani omylom nesnívala.:) Zloduch Bane mi naháňal strach od prvého momentu, Nolan sa zase vyhral na jeho hlase (a vďaka tomu vyhral:) - moje uznanie). Vo chvíli, kedy som začula hlas Morgana Freemana, musela som sa aspoň pol minúty usmievať - toho herca totiž zbožňujem, je pre mňa jeden z top (spolu s Michaelom Cainom). A... Marion Cotillard bola skvelá, výborná. Takisto si pomaly upravujem názor na Anne Hathaway, na ktorú sa v decembri, príp. v januári teším v Les Misérables po boku Hugha Jackmana.:) Hudba, scenéria, zvuky, ticho, herci, plný dej, veľa postáv... Toto všetko proste vytvorilo niečo, čo nazývam DOKONALOSŤ. Nikdy sa mi ešte nestalo, že by som kino opúšťala takáto nadšená s pocitom, že nezaspím od toho, ako budem stále rozmýšľať o tom, čo som zhliadla.


Preto je pre mňa Christopher Nolan novodobým umeleckým géniom - lebo som dnes nadobudla presvedčenie, že žiadny jeho film ma nemôže sklamať. Niečo natoľko komplexné, estetické, prepracované, vycibrené... Proste... WOW.:) A rozhodne mienim dohnať zameškané, a teda pozrieť si jeho Memento a Following.


Komentáre