3:
Perie
Dežo
Ursiny: Heroín
(text: Ivan Štrpka)
Neviem
čo tu fičí.
Tento svet je ničí.
Je to vták neborák,
vrazil by som mu hák,
ale stále kvičí.
Neviem o čo beží.
V gebuli mi sneží.
Je tu vták neborák,
drapnem ho za zobák,
para z neho syčí...
Tento svet je ničí.
Je to vták neborák,
vrazil by som mu hák,
ale stále kvičí.
Neviem o čo beží.
V gebuli mi sneží.
Je tu vták neborák,
drapnem ho za zobák,
para z neho syčí...
Pomaly
sa vznášam
som
bez váhy len taký vzdušný mäkký nehmotný
žijem
dýcham vidím svet je ťažobný zázračný a
zvláštny
Pomaly
tam klesám
Neviem
kam dopadnem kde je asi dno
a
hlavne kedy príde mráz prvého letného dňa
Tvoja
vôňa tvoja vôľa všetko jedno
mätie
ma
každý
pohyb všetky ústa oči zrkadlá
Kde
som netuším vidíš ma pýtam sa ničoty
Pomaly
dopadám
Vonku
sneží a Krištofovi sa chce rýmovať. Októbrový sneh je
nezvyčajnosťou, všetci druháci podchvíľou zvrtnú zrak k oknu a
uistia sa, že sa to skutočne deje, že gravitácia lepí k betónu
biele páperie. Zmrznuté tekuté striebro púta i Krištofov zrak,
zrak z prvej lavice povedľa Natálie. Dnes je na ňom, aby sa
prispôsoboval, má nepríjemné tušenie a to sa čochvíľa naplní.
Z učiteľových úst zaznie jeho meno, Krištof povzdychne a chcel
by sa Natálii „odvďačiť“, že to zavinila tým, ako trvala na
tom, aby obdeň sedeli i v jej lavici vpredu.
Došmotle
sa k tabuli, podá geografovi zošit, postaví sa pred mapu,
námatkovo pohladí drevené ukazovadlo. „Tak, čo by si nám vedel
povedať o Afrike, Krištof?“ Tykajú im, všetci učitelia
rovnako. Nikomu to neprekáža, vlastne im to takto vyhovuje.
Priateľskejšia atmosféra.
„Je
tam sucho.“
„A
ďalej?“
Zadné
lavice sa chichocú, Krištof nechce vedieť, či na ňom, z neho, či
s ním, nesnaží sa predsa byť vtipný, vraví, čo si myslí, ako
napokon väčšinu času. Málokedy niečo povie nahlas, myslí však
stále, mozog sa nedokáže zastaviť a neprestajne pracuje, aj keď
by ho niekedy najradšej vypol a umlčal. Niekedy by mal rád pokoj
od vlastnej hlavy, ale nie. Nie je mu dopriaty.
„Čo
sa týka flóry a fauny...“ napomôže mu učiteľ, naznačí,
podporí ho, nakopne. Nerád ťahá slová zo žiakov ako z huňatých
bavlnených pokrývok studených zimných večerov s čajovou vôňou
v opare. Krištof by sa tiež rád stal dekou. Alebo rovno snehovou
vločkou, páperím zimy, poslom chladu.
Napriek
maminmu varovaniu si ráno tvrdohlavo nevzal bundu, oľutujúc to
ešte na prahu domu, ale nevrátil sa, nešiel si po ňu, radšej to
pretrpel. Kým prišiel na zastávku, zuby mu drkotali ako strojáreň
v priemyselnej štvrti mesta. V škole hrejú radiátory, aj preto by
chcel sedieť vo svojej zadnej lavici, tam má jeden plný horúcich
rebier poruke, mohol by doň zapliesť prsty a zohrievať si dlane.
Zimu nemá rád, cítil ju osem mesiacov vo svojom vnútri, už viac
nechce. Prečo dnes
musí snežiť? Obočie
nesúhlasí s počasím.
„Slony,
žirafy. A levy,“ menuje, čo mu napadne. Mysľou na stenu maľuje
savanu, obschnuté trsy trávy siahajúce až do neba, nad atmosféru,
k Venuši a Merkúru, vyprahnuté kry, praskajúcu zem a cvrlikot
kobyliek, vlastne ten nekreslí, len počuje. Živá fantázia.
„Ďalej?“
vyzýva ho učiteľ, vyzbrojený trpezlivosťou a ochotný dať dobrú
známku, nerád dostával päťky a nerád ich rozdáva. Možno im
zverí tvorbu referátov, azda sa preberú, čosi naštudujú, naučia
sa vystupovať. Áno, referáty. Alebo, ešte lepšie, prezentácie v
počítači, to bude oživenie hodín, super. „Krištof, pokračuj.“
„Zebry.
A hyeny, tie uchechtané potvory.“
„Dobre,
prejdime k flóre, áno? Čo mi povieš o africkom rastlinstve?“
„Trávnaté
oblasti na savanách, dosť chudobná vegetácia,“ odpovedá v
indíciách, v náznakoch. Zbytočné slová nevyriekne, načo? Buď
mu porozumie, alebo sa bude naviac vypytovať, na to by odpovedal
obšírnejšie, ale učiteľ by to predsa mal pochopiť, inteligencia
nie je výsadou bohatých. „Eh...“ Neteší sa, keď mu z hrdla
vychádza váhanie, len aby neostalo ticho, no napriek tomu ho jeho
telo zrádza. S tým sa však už zžil, leukémia mu na to poskytla
dostatok priestoru. Telo mu vládlo, teraz už nebude. Zakašle, nech
hlas znie pevnejšie. „Na púšťach sa vyskytuje suchomilné
rastlinstvo.“
„To
jest...?“
„Hlavne
kaktusy. A palina.“ Horkejšia než pivo, zdravá bylinka, v
nemocnici mu z nej nosili odvary, keď ho neposlúchal žalúdok,
ibaže tá odporná chuť mu nijako nepolepšila.
Geograf
prikývne, stručnosť mu zrejme stačí, čo Krištofa teší, veď
nie je utáraný, načo by bol, keď ho väčšinu času nemá kto
počúvať... Ľudia majú iné starosti. Sedemnásťroční starosti
nemajú. Také sú pravidlá, dodržiavať ich treba. Aj on musí. I
Krištof. „Ukáž nám teda na mape nejaké africké jazerá. Nie
je ich mnoho, takže by ti to nemalo robiť problém.“
Tanganika,
Čadské jazero, Viktóriino jazero. Dve z nich mu našepká Natália
a učiteľ predstiera neprítomnosť zmyslových orgánov na hlave.
Pre tú spomalenosť reakcií si Krištof odnáša dvojku, ešte
jeden študent musí ísť odpovedať a prejdú si africké
poľnohospodárstvo a nerastné bohatstvo, niežeby Krištof počúval.
Nabudúce si dajú päťminútovku zo slepej mapy, nech sa poriadne
naučia toky riek a hranice republík.
Prestávka
odveje Natáliu na chodbu, keďže cesty v autobuse jej do života
priniesli kamarátky z prvého ročníka, dve milé drobné dievčatá,
blondínu a čiernovlásku. Roztopené vločky na vlhkých chodníkoch
robia Krištofovi spoločnosť na hodine nemčiny, kde konečne sedí
pri okne, lebo Natália má francúzštinu. Podľa učebnice
rozoberajú zvieratá, ochranu prírody, ekológiu, do zošita mu
pribúdajú ďalšie „šmuhy“, ako to on nazýva, opäť sa
stretnú na fyzike a učiteľka rozdáva písomky.
„Štvorka?
Čo máš ty?“ nakúka jej do papiera, na ktorom v krúžku žiari
červená jednotka s dvojkou, rozdelené lomkou. „Čo si mala zle?“
„Pomýlila
som si druhú a tretiu stavovú rovnicu, vzorce mi nikdy nešli.“
„Mne
zas teória,“ ukáže na prázdne miesta, potom na tie preškrtnuté
učiteľkou, v závere na jedinú súhlasnú fajočku pri príklade
so správnym výsledkom.
„To
si opravíš.“
„Neviem,
ako to natlačím do hlavy,“ vzdychne. Štvorku nechce, hoci...
najlepšie známky mať nemusí, ale... štvorku nechce.
„Možno
by som... počkať, nie, zajtra píšeme z bioly...“
„Z
čoho?“ plačlivo zafňuká a Natália sa mierne uškrnie,
zastaviac úsmev uprostred jemného pohybu pier. Počas hodín je
vážna, nemôže sa predsa smiať, určite nie pred fyzikárkou,
pred ktorou má taký obrovský rešpekt. Ale Krištofov humor je jej
taký blízky, že občas sa neovládne, podľahne smiechu a potom sa
dusí v lavici, krčí sa a skrýva ústa ľavou dlaňou, aby pravou
mohla ďalej písať kostrbaté poznámky.
„Z
prokaryotickej a eukaryotickej bunky, len taká päťminútovka.“
„Žeby
som vynechal školu?“ Nechce sa mu učiť o bunkách, musí predsa
zájsť do obchodu s hudobninami, hoci aj bez Natálie, hlavne
pocítiť pod bruškami prstov pevnosť a mäkkosť klavírnych
klávesov, dnes má náladu na bicie, poriadne si zatrieskať a
potrestať bubon za tú štvorku, síce zaslúženú, ale...
Prichádza bezmocnosť, tá stará známa, dôverná priateľka, keď
si predstaví, že pre zisk lepšej známky nezmôže zhola nič,
lebo prosto... prosto mu to nejde do hlavy. Prosto nie.
Udrie
ho do pleca, zatváriac sa prísne, a teraz smiech zadržiava on. Je
taký seriózny, život ho už naučil, no predsa v ňom Natália
prebúdza uvoľnenie, núti jeho bránicu bdieť a dávať pozor, čo
sa kedy stane, neprehliadnuť náznak komédie každodenného sveta.
„Ty sa predsa neulievaš.“
Ohrnie
nosom, preškrtne v zošite atramentové jablko. Nakloní sa cez
lavicu a začne kresliť do jej veľkého zošita bez linajok, cez
biely papier presvitá podložka s čiernymi riadkami, za okraj
rysuje kľačiacu postavu, len obrysy, nejasnú figurínu,
bezpohlavnú, so zopnutými rukami.
„Čo
to...?“ nechápe, díva sa, diví sa ona. Vezme do pravice fixku,
oranžovú, a napíše ňou nový nadpis:
Kruhový
dej s ideálnym plynom
„Prestaň,“
šepká cez zuby, rovné drobné perličky, odstrkuje ho, Krištof si
nedá povedať. „Čo to znamená?“
Ignoruje
jej potrebu písať poznámky, vysvetlenia učiteľky. Natália ho
capne po chrbte ruky, Krištof sa zachichoce, radšej si na hlavu
natiahne kapucňu, nech z neho veľa nevidno, na fyzike by sa predsa
zabávať nemusel, zvlášť, keď teraz dostal štvorku a potrebuje
si vylepšiť priemer. Pod nakreslenú postavičku dopíše:
PROSÍM
doučíš
ma fyziku?
Natália
si to prečíta, vzdychne. „Čo keby si konečne dával pozor? Dosť
by ti to pomohlo.“
„Mám
na práci lepšie veci,“ odtiahne sa, priložiac pero s čiernou
tuhou na vlastný zošit.
„Aké?“
krúti hlavou, vlny vlasov sa chvejú, vibrujú ako struny huslí,
ako páperie priťahované silou planéty, no predsa sa búriace
proti nevyhnutnému pádu.
Učiteľke
ukáže väčšinu chrbta, ľavicou si podloží hlavu a čo najviac
sa otočí k Natálii. „Nakresliť ťa.“
Tají
úsmev, upiera zrak na tabuľu, predstiera, že je pozornou
študentkou, napriek tomu istým spôsobom pózuje, zveriac sa do
Krištofovej pravice, do náčrtu, na ktorý nemá odvahu pozrieť.
Poslepiačky píše poznámky o práci plynu pri stálom a
premenlivom tlaku, pýri sa, líca ladia s vlasmi.
Zazvoní
a Krištof skôr, než by sa Natália stihla nadýchnuť, strčí
zošit do tašky. Vyberú sa do obchodu s hudobninami. Dnes znie
mnohými melódiami. Mnohými Krištofovými náladami. Natálii
žiaria oči, je spokojný, ale ona vyzerá vzdialene, občas
zadumane, v niektorých úsmevoch badá nútenosť. Nepýta sa. Aj
keď by možno mal. Aj keď by chcel.
Odprevádza
ju na zastávku, dnes ju nenechá odísť samu.
„Autobus,“
podotkne, hlava zvrtnutá vľavo, preč od neho. Nechce sa jej ešte,
ale biológia nepočká, treba si do mysle poriadne vtesnať
informácie o bunkách, o tých mikroskopických záležitostiach
neviditeľnejších než atómy, dôležitejších než vzduch.
„Nezabudni sa naučiť biolu,“ žmurkne naňho a vykročí,
Krištof ju schytí za predlaktie. Natália v šoku zastane, kŕčovito
stískajúc čipovú kartu, nevediac, či na nej ešte vôbec má
dostatok kreditu.
„Čo
je s tebou? Si nesvoja.“ Tak predsa! Je na seba hrdý, veď
koľkokrát zazlieval okoliu, že sa neodvážilo spýtať sa? Možno
i ona celý deň nenápadne čaká, len predstiera, že nechce
hovoriť, že je veselá. Usmieva sa, dokonca aj očami, nie je však
dobrá herečka. Nie, Krištofa neoklame. „Ďalší autobus ti ide
o pätnásť minút,“ naznačí a stiahne ju pod arkádové
podlubie lemujúce námestie, všetky zastávky, takmer celý svet
neveľkého mesta.
Natália
zvesí plecia, Krištof jej vezme tašku. Len páperie,
prízvukuje svojim rukám, ktoré by chceli protestovať, vraj ďalšiu
ťarchu už neznesú, čo nestačí, že má z vlastného batoha
krivý chrbát, keď ho nosí len na jednom ramene? Tvrdohlavý
Krištof! Oprú sa o sklo potravín, z druhej strany na nich číhajú
balenia špagiet a slížov do horúcich jesenných polievok. Obaja
sa strasú, nevedno, či od zimy, či od atmosféry, čo práve teraz
získala napätý náboj elektrónu.
„Čo
sa deje?“
Vietor
jej vlasmi udrie do líc, Natália si nasadí kapucňu svetlej
krémovej bundy, vlny jej stále vykúkajú a plazia sa po hrudi.
Vzdychne, nedíva sa naňho, je hladná. „Počkaj chvíľu, dobre?“
Potrebuje čas, pár sekúnd. Aspoň minútu, dve. Odbehne do
obchodu, spoza cestovín sa zadíva na Krištofov chrbát a nevie,
netuší, čo mu povedať. Vari pravdu? Krv jej búši v hlave, ťažko
dýcha a kúpi si malú žemličku posypanú roztopeným syrom, hádam
bude chutná a čiastočne ju na tú štvrťhodinku zasýti, veď
doma bude navarené, dostala prísľub dukátových buchiet. Už sa
teší na jahodový puding.
Možno
mala kúpiť dve, mohla by ho ponúknuť. Takto je jej hlúpe jesť,
ale Krištof nevyzerá lačne. Ešte cestou do hudobnín si kúpil a
zjedol Kávenky. Páči sa mu, ako Natália je, chutí jej. „O
dvadsaťpäťminút ti ide ešte ďalší autobus, času máme dosť.“
Nešťastne
naňho pozrie, vlastne nevedomky, neplánovane.
„Nechceš
mi to povedať?“
„Neviem,“
prizná, prehltne sústo. Slané a jemné cesto, vzdušné. A
chrumkavý obal, akurát bude smädná.
„Nemusíš.
Len som myslel...“ Že bude lepšie, ak sa spýta. Lepšie, než
keby sa tváril, že nič nevidí.
„Povieš
mi niekedy o rakovine?“
Preglgne,
teraz je nesvoj on. Pokojne by to mohla skonštatovať, ani by
jej neprotirečil, ani by sa nehneval, mala by predsa pravdu. „Prečo
by si o tom chcela počúvať?“ úprimne sa diví, o leukémii
nemal s kým hovoriť, akurát s nemocničnou psychologičkou, čo
síce bolo chvíľami fajn, ale zaobišiel by sa zrejme aj bez toho.
Krištof si vlastne vždy myslel, vždy trpel tým dojmom, že na
svete nenájde jedinú bytosť, ktorá by ho dokázala úplne a
dokonale pochopiť. A nielen to, ešte ho aj prijať. V také dačo
neveril.
„Ja
neviem, prečo by si ty chcel vedieť, čo ma...“
„Trápi?“
doplní, Natália totiž nemá odvahu dokončiť vetu. Alebo nechce?
Krištof nevie, no to je fuk, na detailoch nezáleží. Aspoň nie
teraz, nie v tejto chvíli. Zdôvodnenie jej neposkytne, iba na ňu
vytrvalo hľadí.
Je
čoraz nervóznejšia, táto situácia jej nie je pohodlná,
vonkoncom nie príjemná, radšej by sa učila o eukaryotickej bunke.
Spoza rohu vykukne autobus, no ešte je priskoro, aby to bol ten,
ktorý ju odvezie domov.
„Doučíš
ma tú fyziku?“ zmení Krištof tému. Radšej.
Náznak
úsmevu na jej tvári by chcel zachytiť grafitom, ale nemá poruke
zošit. Akurát v taške hŕbu, vlastne dve hŕby. I Natália si
spomenie, že mu zverila svoj náklad, a vezme si ho späť, veď ho
nesmie zaťažovať. Ani takto, ani... ani žiadno inak. „Zajtra,
dobre?“
„Počas
prestávok?“ uškrnie sa na ňu.
„Nie,
po škole.“
„Na
lavičku na námestí si asi nesadneme, už prišla jeseň. Teda,
zima. Zmes oboch.“
„Môžeme
ostať na školskej chodbe.“
„Alebo
ísť k nám,“ ujde mu z pier, obaja čelia sekundovému šoku.
„Dobre.
A čo ma trápi... môj otec, Krištof.“
Nádych
s privretými očami, výdych zadrží.
„Zle
sa mi spí,“ priznáva Natália a Krištof zhodnotí, že to
dôverne pozná. Mlčky čakajú na príchod autobusu, Krištof
cestou domov sám blúdi snehovým páperím a odháňa ho, jeseň je
predsa farebná a nie pochmúrna, zlatistá a prežiarená lúčmi
vzďaľujúceho sa slnka, odchádzajúceho na zimný spánok. Má byť
uľahčením prechodu k tej krutej ľadovej vládkyni, ale prečo
teraz ľudstvu nie je dopriata? Radšej by sa učil geografiu,
študoval ekológiu a globálne otepľovanie. Namiesto toho sa musí
pripraviť na tú hlúpu písomku z biológie, znovu sa učí na zemi
vo vlastnej izbe, oslepený žiarou lustra. Bezmocný.
Komentáre
Tak si počkám na pokračovanie.
Hodina geografie je tu tak často zmieňovaná pre moje potešenie alebo si namýšľam? :angel: Btw, Krištofova odpoveď nemala chybičku :D No a jemný náznak romantiky na fyzike bol krásny :)
Počas čítania tejto kapitoly som si uvedomila, že Krištof je pre mňa hrdina. Áno, veru tak, odteraz hu budem pokladať za hrdinu, pretože on ním naozaj je. Tiež som si uvedomila, že štýl, akým píšeš tento príbeh, je pozoruhodný a výnimočný - dlhé vety, súvetia, veľa čiarok, a to dodáva celému deju spád, šmrnc, dôraz, atmosféru, nezameniteľnú svojskosť... Zamilovala som si tento štýl, dokáže ma neskutočne do hĺbky vtiahnuť a nepustiť, prežívať všetky emócie a momenty s Krištofom. Neviem to vyjadriť slovami, nemám na to dostatočnú slovnú zásobu, čo ma mrzí, pretože...
Ak mám zhodnotiť tento príbeh, proste si predstav všetky superlatíva, ktoré tu však nejdem vypisovať, pretože čím viac by som ich napísala, tým menej by sa mi to zdalo... Dokonalosť, čistá dokonalosť. ♥
a zas kilometrový komentár.. už som ti povedala, že ťa zbožňujem?:D (nielen preto, samozrejme!!♥)
veľmi ďakujem a áno, geografia je tam viac-menej pre teba, i keď skôr podvedome než nejako plánovane..:D ale môžem sa orientovať na iné predmety, napr. došlo mi, že som tam ešte ani nespomenula dejepis :-o ten by predsa mohol viesť aj k nejakým filozofickým úvahám medzi nimi:D nuž, uvidíme..
a zas dokonalosť ešte nie, no.. ďakujem veľmi-preveľmi!:angel: