4:
Vrak
Korben
Dallas: Všetko sa
mení
...
Menia sa otázky,
len
pár právd chceš nájsť,
možno
by prospeli.
Menia
sa radosti,
starosti
mladosti
pomaly
dospeli.
Dáš
si rád ten liek, aj keď ti škodí.
Hádam
nájdeš tvár, čo sa ti hodí.
Niečo
sa kazí,
niečo
sa hojí,
musíš
sa hýbať, aj keď ti pokoj chýba...
Ponorím
sa do vraku
čaká
tam na mňa ponorka čo odvezie ma
na
kraj sveta
tam
kde sa hviezdy z kopca kotúľajú
nasadnem
do vraku vesmírny expres
cestujem
svetmi a nič nevidím len zrkadlo v odraze
na
útese z úvozu vrany vreštia ako kobylky rana egyptská
vrana
z vraku vidí hľadí díva sa
som
slepý zas už neviem kde som stratil zrak
kde
na mňa čaká vrak
len
hmatom ho dosiahnem je z kovu chladný a tvrdý
pripomína
mi iný vrak tvoje srdce
„Tak čo, naučený?“ pýta sa ho Natália pred písomkou z biológie.
„Hodlám
ti nakúkať ponad plece,“ odvetí s utajovaným úškrnom, deň je
celkom fajn, aspoň zatiaľ, mali len angličtinu a na nej preberali
nudnú gramatiku, ešte ich čaká dejepis a dvojhodinovka matiky, to
zas bude. A ešte litika, na tej si zas príjemne pospí.
Natália
sa pokúsi o karhavý výraz, neúspešne, Krištof je so sebou
celkom spokojný, aj keď treba uznať, že sa na túto ohlásenú
päťminútovku i pripravil, bol by predsa hlúpy, keby nevyužil
šancu, ktorú im učiteľka dala, keď im to popredu oznámila. Ak
pri jeho mene v klasifikačnom zázname zbadá dobrú známku, možno
sa vyhne odpovedi. Žeby sa v ňom prebúdzala vypočítavosť?
Opäť
je jeseň, stromy sú obsypané zlatom, chodníky sa topia v
zhnednutom lístí. Oceľová obloha je ťažká a ťaživá, no
pohľad na farebné stromy prináša potešenie i temným dušiam. Aj
Krištofovi. A najmä Natálii. Zvonec predchádza očakávanému
príchodu učiteľky, nesie so sebou znôšku papierov a do každej
lavice pošle dva exempláre. Čoskoro sa v hornom rohu objavujú
krstné mená a priezviská žiakov, všetci s napätím čakajú
zadanie, dúfajú, že písomka bude obsahovať to, čo sa naučili,
alebo aspoň to, čo sa naučil ich zodpovednejší sused.
„Od
okna: skupina A, skupina B,“ opakuje učiteľka tisícikrát ten
istý pokyn, otrepanejší než každodenné svitanie, ten perleťový
opar okolo správnej strany planéty. „Obe skupiny mi ako prvú
otázku napíšu základný rozdiel medzi prokaryotickou a
eukaryotickou bunkou,“ diktuje, chvíľu počká, pokračuje:
„Otázka číslo dva pre skupinu A: Vymenujte organely v
cytoplazmatickej membráne prokaryotickej bunky a ich funkcie. Otázka
číslo dva pre skupinu B: V stručnosti vymenujte organely
eukaryotickej bunky.“
Keďže
niektorým príslušníkom prvej skupiny sa zadanie tej druhej
skupiny nepozdáva, dovysvetľuje, že u eukaryotickej bunky je
organel omnoho viac, takže je to spravodlivé rozdelenie, nech sa
láskavo nesťažujú, lebo im čas na odpovede skráti o päť minút
a bude rad zaradom rozdávať pätorky.
„Otázka
číslo tri pre skupinu A: Vysvetlite, čo je to cytoskelet. Otázka
číslo tri pre skupinu B: Napíšte spôsoby delenia bunky. A štvrtá
otázka bude opäť pre obe skupiny spoločná: Pomenujte a
nakreslite telieska pohybu v bunke.“
Pre
nutnosť všetky otázky zopakuje, následne majú dvadsať minút na
vypracovanie. Kresby Krištofovi idú, cíti sa ako doma, dokonca by
rád určité časti obrázkov vyfarbil podľa ľubovôle, no potom
sa spamätá: Teoretické otázky! Z tých čosi vie, máličko,
tie zbytočné zoznamy sa nenaučil. Núti Natáliu šepkať, aj keď
sám si vyčíta, že ju vlastne oberá o čas, no je akási ochotná,
radostná, tlmí smiech a vôbec mu nenadáva, aj keď by mohla. Aj
keď by zrejme mala, lebo kto ho vychová, ak nie ona?!
Na
dejepise venujú pozornosť východnej Európe v stredoveku, Kyjevská
Rus by sa ťažko hľadala na mape, zato Džingischána poznajú
všetci, aspoň po mene. Novgorodské kniežatstvo,
Vladimírsko-Suzdaľské kniežatstvo, Smolenské kniežatstvo,
Haličské kniežatstvo. Ďalší zoznam do zoznamu zoznamov.
„Ivan
I. Kalita,“ číta Krištof z Natáliinho zošita, do svojho
prepisujúc vo vlastnej vymyslenej forme tesnopisu, ktorej neskôr
neporozumie ani samotný autor, „Ivan III., Ivan IV. Hrozný. Kam
sa podela dvojka?“
Mykne
plecami, dotýkajúc sa špičky pera perami. „Nevravela.“
„Mimochodom,
nie je Ivan IV. Hrozný náhodou novovek?“ pozerá na roky
narodenia a smrti:
*1533
– †1584
„Nie
si príliš všímavý?“ nadvihne obočie, zvlní sa jej v
pobavení, Krištof našpúli pery a rád by jej vyplazil jazyk.
Literatúra
priletí na jesenných krídlach v slovenskej básni, jednej z
najznámejších, Natália je vyvolaná pred tabuľu a musí ju
nahlas predniesť, veď kedysi chodievala na recitačné súťaže.
Čože? Krištof sa nebráni šoku, púšťajúc ju von z
lavice, keď sa cez neho derie s hrubou knihou plnou ukážok
literárnych diel. Postaví sa pred tabuľu, tyrkysové tričko sa
stráca pod hnedým bavlneným svetríkom, na krku červeno-čierna
štvorčeková šatka, tmavomodré rifle, hanblivý úsmev. Rumenec v
lícach, prečo? Veď vie vystupovať, čuduje sa Krištof, aspoň to
tvrdí učiteľka, aj keď on to o Natálii vôbec netušil.
Pri
čítaní nadpisu pozrie do jeho očí, sklopí zrak a díva sa do
učebnice, má veľmi pekné pery, pohyb jej úst ho priam
hypnotizuje. Nie, slová nevníma, najradšej by vypľul svoje
básnické črevo a sústredil sa len na ňu, aj keď... čo to
zaznelo pred pár sekundami? Že sused našej recitátorky následne
vysvetlí báseň a vymenuje figúry, ktoré sa v nej vyskytujú?
Zakašle a je rád, že v to ráno náhodou hodil do tašky aj knihu
s úryvkami, hoci inokedy sa mu ju nechce nosiť, je zbytočne ťažká.
„Láska
je strašne bohatá, láska, tá všetko sľúbi, no ten, čo ľúbil,
sklamal sa a ten, čo sklamal, ľúbi. Prach dlhých, smutných
letných dní na staré lístie padá, poznala príliš neskoro, ako
ho mala rada. Tak každoročne v jeseni svetlá sa tratia z duše a
človek, koník túlavý, od srdca k srdcu kluše a pre každé chce
zomierať, žiť nechce pre nijaké, chcel by mať jedno pre seba; je
mu jedno aké. Možno, že iba obrázok a možno tôňu iba. No pred
cieľom sa zastaví: Komu zas srdce chýba? Zo všetkých mojich
obrázkov mámivý ošiaľ stúpa; bola to láska? Sklamanie? Aj
láska bola hlúpa, veď chcela všetko naraz mať a všetko naraz
stráca. Koľko ráz v noci májovej hľadeli do mesiaca, no máj im
málo šťastia dal a krátke bolo leto. Len jeseň, tá vie o
všetkom, a jeseň nepovie to. Šla zima dolu údolím a niesla odkaz
máju: túžieval, čakal, dočkal sa, odišla, nepozná ju. Láska
je strašne bohatá, láska, tá všetko sľúbi, no ten, čo ľúbil,
sklamal sa a ten, čo sklamal, ľúbi. Prach dlhých, smutných
letných dní na staré lístie padá, poznala príliš neskoro, ako
ho mala rada.“
Natália
nádherne vyslovuje „ľ“, premieľajúc ho na jazyku ako
ochutnávač vína sťaby ten najkvalitnejší nápoj, čo sa stráca
v mihu bublín. Nedostane sa jej potlesku, aj keď by bol zaslúžený,
netušil, že dokáže tak prekrásne čítať, prednášať. Vo
svojej nevýrečnosti to nechápe, veď ona je taká tichá, ako to,
že mu to nepovedala? Že sa mu nepriznala so svojimi úspechmi,
prečo ich tají? Hanbí sa za ne? Nechce mu ublížiť, aby sa
necítil ako lúzer? On jej to predsa praje. Čo to Natália nevie?!
„Tak,
Krištof, teraz si na rade ty,“ pripomína učiteľka, keby náhodou
zabudol. Veru, zabudol, veľmi rád a ochotne, ale mladá pamäť ho
nesklame, hneď vie, čo sa od neho žiada. Hádam smie naďalej
sedieť na stoličke, pred tabuľu on nerád, tam je pod reflektormi
hojných párov očí, to sa mu nepáči. „O čom je táto báseň?“
„O
jeseni. O vzťahu. O jeseni vo vzťahu.“
„Dobre,“
uzná, trošku neochotne, no čo tam po tom, „teraz si ju rozoberme
z básnickej stránky. Aká je to báseň? Epika, lyrika?“
„Epika
skrytá v lyrike.“
„No...
istým spôsobom áno, autor rozpráva príbeh, avšak lyrickým
spôsobom, takže ostaneme pri tom, že ide o lyriku, dobre? Akú
formu rýmu tu máme?“
„AABB.“
„A
ten sa nazýva...?“
„Združený,“
šepne Natália, Krištof odovzdane zopakuje, prečo by jej neveril?
Nerobí si z neho srandu, aspoň nie tak, aby sa s tým nestotožnil
i on, majú úplne rovnaký humor. To ich spája, zbližuje, skrze
tie temné zábavky sú si blízki, práve skrze ne.
„Dobre,
a čo trópy?“
„Eh...“
váha.
„Básnické
figúry,“ vysvetlí Natália.
„Aha...“
zamrmle si, učiteľka to snáď prepočula, „no, epiteton.“ Ten
je v každej básni, vždy. Na to sa môže spoľahnúť.
„Napríklad?“
Epiteton
– čo to vôbec je? Hocijaké podstatné meno s prívlastkom,
nie? Vráti sa očami k básni, vyhľadá prvý vhodný príklad:
„Letné dni, staré lístie.“
„Dobre.
Ďalšie trópy?“
„Zima
šla dolu údolím.“ Tá veta mu krásne znie v ušiach, mysľou
maľuje lavínu nesúcu všetku ťažobu, schádzajúcu nižšie a
nižšie, až na samé dno, kam nik nedovidí, do tých nedozerných
hlbín, kde to všetko zmizne a bude mu už len ľahko. Od Natálie
zistí, že je to personifikácia, a pre istotu správu odovzdá aj
učiteľke, aby jej náhodou voľačo nechýbalo. Tá spokojne
prikyvuje.
„Ty
si sa nám učil, Krištof!“ skonštatuje pobavene. „Chceš
jednotku?“
Áno
znie hlúpo, nie ešte horšie. Čo teda povedať? „Nebude
zadarmo, že?“ overuje si.
Slovenčinárka
je pobavená, krátko sa zasmeje. „To veru nie, ale už si si
väčšiu časť z nej vyslúžil. Ešte ti dám poslednú otázku a
ak na ňu odpovieš správne, jednotka je tvoja. Bez pohľadu do
učebnice!“ varuje ho. „Kto je autor básne? Pár slovami ho
charakterizuj.“
Náhodou
to vie, veď sa na to meno len pred pár sekundami díval. „Miroslav
Válek.“ Pár slov o ňom však už môže byť problémom,
čo teda povedať? Vie, že žil v dvadsiatom storočí a jeho diela
boli publikované, takže asi... „Komunistický politik...“
Vidieť
na ňom, že toho veľa nevie, ale zas jednotka mu prospeje, takže
posledná pomocná otázka: „Kto Jesennú lásku zhudobnil?“
Aha,
takže ju pozná z rádia! V mysli sa mu vynorí mamina tvár, jej
podobizeň v kuchyni, pri sporáku, pospevujúca si spolu s...
„Žbirka?“
„Trošku
sebavedomejšie,“ žmurkne naňho a zapíše do klasifikačného
záznamu najlepšiu známku k jeho menu.
„Gratulujem,“
Natália mu stisne predlaktie, konečne môžu ísť po poslednej
hodine domov. Teda, ostatných spolužiakov ešte čaká telesná, no
oslobodenci vyletia na voľné priestranstvo a majú všetok čas
sveta, škoda, že dnes ho nemožno využiť na návštevu obchodu s
hudobninami, len kvôli tej hlúpej štvorke z fyziky, ktorú treba
opraviť, ach jaj, už sa Krištof vidí, ako zajtra dvihne ruku a
sám sa prihlási na odpoveď, to určite! Keby sa tak zachoval pred
rokom a pol, väčšina pôvodnej triedy by ho vysmiala. Ale títo
noví spolužiaci ho nepoznajú, vlastne ho ignorujú, okrem Natálie.
Asi nie je zrovna zaujímavý, čo už, veď sa s tým stotožňuje.
V
šatni stretnú jej kamarátky z prvého ročníka, Evu a Maťu.
Čiernovlasá Eva si Krištofa z diaľky premeriava, delia ich
sklíčka jej okuliarí, tvári sa priam podozrievavo, zneisťuje ho.
Maťa volá Natáliu posedieť si na kávu, to už v pätnástich
pijú kávu? Krištof sa čuduje, jemu tá gebuzina nezachutila a
nepotrebuje ju ku šťastiu. Aj Natália pije kávu? Nehodí
sa to k nej. Čo o nej vôbec Krištof vie???
Odmietne
ich, už má čosi dohodnuté, prváčky významne pozrú na
Krištofov chrbát, cíti to šiestym zmyslom, tvári sa, že skrinka
ho zaneprázdňuje. „Tak čaute!“ zvolajú, on len čosi zamrmle,
však sa ani nezoznámili, ani si nepodali ruky. Natália sa červená
a on zas nevie, čo s tým, radšej to nekomentuje, predstiera
slepotu.
„Môžeme
ísť?“ opýta sa ho, kým sa on skrýva za dverami skrinky.
„Jasné,“
zabuchne ju a prehodí si tašku cez plece, čochvíľa sedia v
autobuse. Spolu. Nezvyčajné. Vedie ju k domu, otvorí pred ňou
bránku v plote, kráčajú úzkym zvlneným chodníčkom obkoleseným
smaragdami pohádzanými v tráve, odráža sa od nich slnko bojujúce
s mračnami, akoby sa práve na nich dvoch chcelo dívať. Odomkne
dvere, vojde, dom je prázdny, nik v ňom, nasmeruje ju ku schodom a
onedlho ju vpúšťa do svojej izby, to už veľmi dávno nespravil
vôbec s nikým, ani po tom nezatúžil, a uvedomí si, že teraz sa
už neskryje, už niet kam.
Natália
vykročí sebaisto, koberec ju hladí na chodidlách, usmieva sa a
objavuje Krištofovo kráľovstvo, no predsa sa jej zdá, že nič
nečakané alebo nové tu nenájde. A aj tak príde šok, je to vôbec
možné? „Ty si si kúpil gitaru?“ Oči jej žiaria, tie dve
nádherné olivy v záplave pieh, díva sa naňho neveriacky,
rozčarovane.
„Len
vytiahol starú otcovu z pivnice,“ upresní, zvažuje, kam si
sadnúť, kde ponúknuť miesto jej, čo vlastne budú robiť? „Mali
by sme sa najesť, nie?“
Zaváha,
na obed ani nepomyslela. Tešila sa na jeho izbu, že jej ju ukáže,
hlad ju netrápil, vlastne netrápi. Pozýva ju na obed vo svojom
vlastnom dome?
„Skočím
dole a zistím, či máme niečo navarené.“ O chvíľu sa vracia,
krútiac hlavou, takže nie, smola. Čo si nachystajú? „Vieš
variť?“
„Sotva.
Nanajvýš cestoviny.“
Mykne
plecami. „Tak teda špagety?“
Zasmeje
sa, zas schody, aj kuchyňa je celkom pekná, neveľká, s okrúhlym
stolom uprostred. On sedí, ona varí, prikázala mu totiž prepísať
si poznámky z fyziky, nech má nejaký základ. To určite, prečo
by sa zaťažoval nejakými izo-vecami, radšej sa bude na ňu dívať
a potajme ju kresliť, ako si zvykol za tie týždne, určite by bola
prekvapená, keby zistila, ako ju Krištof vidí.
Zvŕta
sa pri sporáku celkom šikovne, ide jej to, špagety sú síce
trochu nedovarené – netrpezlivá kuchárka –, ale dávka kečupu
a postrúhaný syr to napravia, ani to necítiť. Teraz už určite
nebudú hladní, môžu sa pustiť do učenia, veď nato sem prišla.
Krištof
ani nepremýšľa, automaticky sa vo vlastnej izbe uloží na zem.
Tak sa predsa učieva, je to najlepšia poloha, v akej sa dokáže
sústrediť na tie školské bľaboty, však aj on môže mať svoje
zvyky, či nie? Natália sa nepýta, zopakuje po ňom, zrazu ležia
vedľa seba a je to trošku čudné, takže Krištof radšej vstáva
a usadí sa pri stole, vraj si to ešte raz prečíta a pokúsi sa
naučiť sa tie vzorce, to mu predsa ide a Natáliinu pomoc potrebuje
až v súvislosti s teóriou.
Dobre,
ona čaká, privrie oči. Krištof sedí pri stole, chrbtom k nej,
nevidí ju, pokukuje po ceruzke v pokušení kresliť, alebo aspoň
vypustiť zo seba prúd nezmyselných slov v básni, no predsa len si
neustále opakuje: W’
= p1 ∆V + p2 ∆V + p3 ∆V + ...
+ pn ∆V. Niežeby to dávalo zmysel, niežeby to bolo užitočné teraz,
keď...
Obzrie
sa ponad plece a neubráni sa úsmevu. Aj jej panuje na tvári, na
spiacej tvári, až si Krištof spomenie, ako mu včera vravela, že
nedobre spí. Predkloní sa, stolička zavŕzga, Natália sa ani
nehne; vážne zaspala? Vzdychne, prejde k posteli a rád by v tejto
chvíli aspoň dvesto ráz dvihol činku, potom by určite uniesol i
ju, keby nabral nejaké svaly, položil by ju na pohodlnejšiu
plochu, do svojej vlastnej postele, lenže nemôže, to by nezvládol,
určite by sa zobudila a to on predsa nechce, keď už konečne spí.
Keď konečne spí. Vezme teda vankúš a opatrne nadvihne jej hlavu,
hrdzavé vlny sa mu zamotajú medzi prsty a následne zaplavia
Krištofov vankúš.
Doučovanie
za sto bodov, pomyslí si. Musí sa to predsa len naučiť sám.
Komentáre
v školských laviciach...bude z toho
teenagerská love story- dobre sa to číta, ani sa nenazdám a je koniec kapitolky.
...jedna chybička se vloudila -prvá otázka
na písomke:aký je rozdiel medzi otázkami
alebo bunkami?
tínedžerská lovestory, no neviem, to sa ešte uvidí.. ale tak keďže to píšem JA, nejaká lovestory tam byť asi musí..:D
a za chybičku sa ospravedlňujem, pozerám na to, že čo som to napísala?:D idem to opraviť:P
Také tie krásne maličkosti ako napr. písomečka z bioly, ktorá mi nápadne pripomenula tie naše, tiež to mám vždy tak - posledná otázka spoločná pre obe skupiny :D
ďalej ľubovôľa... ja som to prečítala (a dokonca i teraz takmer napísala!!) že "ľubovôňa" :D:D potom Natálino "ľ", pre ktoré mám slabosť, Krištofove strohé odpovede či "izo-veci" :D:D Milujem takéto maličkosti, ktoré kráčajú ruka v ruke s podstatou tohto príbehu, s jeho hĺbkou a proste s tým, čo som ti písala k Dystópii :)
Toto síce nie je kilometrový komentár ako tie predošlé, no proste... ďakujem, že môžem čítať takýto úžasný príbeh :)
tie písomky a školské veci.. mne robí takú radosť písať to, tiež sa vraciam do rokov na strednej, ktoré boli také úžasne úžasné:) jediná chybička je, že vtedy som nedokázala doceniť krásu všetkých tých predmetov, ktoré sa mi teraz zdajú také fascinujúce - a asi aj preto sa o nich toľko rozpisujem, hoci možno zbytočne, pokiaľ ide o dej.. ale vždy sa snažím aspoň dajako to spojiť s Krištofovým prežívaním:)
neviem, mne sa tie kapitoly stále nezdajú veľmi krátke, ale keď mi to tu tak komentujete dve, asi na tom niečo bude.. sorry, aspoň sa môžete tešiť na pokračko a nikdy nebudete dosť sýte:D:D:D:D (škodoradosť?:D)
ale nie, on do nej nie je buchnutý..:D:D:D ešte nie, však je priskoro, nie?:D len je fascinujúca.. a aj mne sa páči, ako sa k nej správa:P:):)