15:
Hora
Korben
Dallas: Otec
Chcem
tisíc očí, dvanásť rúk,
čo
ťažko drú, a betónovú tvár.
Chcem
na teba nezabudnúť,
byť
lepší a lepší,
vždy
dalo by sa lepšie.
Chcel
by som to robiť správne,
ale
asi celkom márne
čakám,
kým sa polepším.
Zatiaľ
žmúrim, slepo strieľam,
veci
ničím, ľudí zdieram,
ani
sám sa nešetrím.
Štverám
sa na horu
nejde
to zrovna ľahko ale ani ťažký
batoh
by sa mi nezišiel
ti
na um nejaký nápad ako to zvládnuť
mne
totiž nie tak som trochu dúfal či by si náhodou ty
ale
asi nie
odpoveď
si nechávaš pre seba
čo
už musím to nejako zvládnuť sám
ale
vlastne nie som sám
už
viac nie
aspoňže
sa štveráme viacerí
tak
to totiž ide o čosi príjemnejšie
A
zase škola, prečo prázdniny vždy pretečú pomedzi prsty ako múka
v site? Lavice neúnavne pokrýva jedna písomka za druhou, veď
treba uzatvárať známky a očividne ani čistí jednotkári to
nemajú isté, študentom sa o sieťach a modeloch telies už aj
sníva, v noci škrípu zubami, akoby chceli vlastnými nechtami
popísať tabuľu, a potom na teste z fyziky myslia na kurdský
problém a na geografii zas na fázový diagram, na angličtine zas
píšu nemecké/francúzske/španielske/ruské slovíčka a v písomke
z literatúry robia toľko gramatických chýb, až sa im samým
krížia oči. Je to únava, ale nie vyčerpanosť, akú Krištof
zažíval v nemocnici.
Sneh
sa za oknami topí, polročné vysvedčenia sa belejú v študentských
rukách, konečne trocha úľavy, prečo vždy prvý mesiac nového
roka ujde tak desivo, rýchlosťou svetla? Stále je zima, taká tá
čudná, rozčľapkaná februárová zima, vyžaduje bundy, šály,
poväčšine i rukavice. Čas je zvláštna fyzikálna veličina,
plynie si, ako chce, a hlavne tak, ako človek nechce. Dni idú
relatívne rýchlo, no to neznamená, že by si z nich Krištof nič
nepamätal – hodiny v hudobninách sa prelínajú s nácvikmi v
Petrovej garáži, tak predsa im to s tou kapelou vyšlo, alebo aspoň
zatiaľ vychádza, časy sú ťažké a nik nevie predpovedať
budúcnosť, ale teraz ich to baví a o nič zásadné predsa nejde,
stačí, že je to fajn.
Po
umytí riadov, ku ktorému ho mama s miernymi ťažkosťami dokopala,
vraj by nemusel stále iba brnkať na tú starú gitaru a mohol by
byť z času na čas aj užitočný, sa Krištof vyberie na autobus,
všetky tie nabubrané zimné bundy a kabáty zaberajú priveľa
miesta.
„A
ty si sa kam vybrala?“ opýta sa Juliany, s ktorou sa zrazí na
chodbe, a spoločne vyjdú von.
„Do
mesta,“ uškrnie sa naňho a prehodí si dlhé hnedé vlasy,
trčiace spod listovozelenej pletenej čiapky, cez plece.
„Načo?“
„Ja
ťa vari spovedám?“
Nasadnú
do toho istého dopravného prostriedku a Krištof už zo zvyku
očakáva, že sestra ho hneď po kúpe lístka od vodiča opustí,
len čo zbadá dajaké zo svojich početných kamošiek – zbiera
ich totiž ako veverička oriešky a hromadí si ich fotky na poličke
v izbe –, no nič také sa nestane. Juliana sa usadí k oknu a
brata pohľadom (a s úškrnom) nabáda, aby sa k nej pridal, a on
tak s nadvihnutým obočím učiní.
Odprevádza
ho až pred Petrov dom a kráča aj ďalej, až ho donúti spýtať
sa: „Chceš ma doviesť až ku dverám?“
„Nevypytuj
sa, bráško.“
„Ale
idem tam,“ ukáže na dvere garáže, poodchýlené, podíde k nim
a vysunie ich čo najvyššie, pričom Juliana sa prešmykne dnu a
už-už si sťahuje z krku šál, veselo všetkých prítomných
pozdraviac:
„Čaute!“
Krištof
vyriekne rovnaké slovko, ibaže omnoho začudovanejšie a úplne
inak než Juliana, pohľadom preletí celú potemnenú miestnosť a
pristúpi k Natálii, ktorá sa ako jediná tvári rovnako udivene
ako on. „Akosi... sa ku mne privtrela,“ mykne plecami a vyzlečie
si bundu, prehodiac ju cez drevený stojan v kúte, a sadne si k nej.
„Ale má niekam namierené, takže asi sa tu ktoviekoľko nezdrží.“
„Á,
už si tu?!“ poteší sa Peter, ktorý práve vstúpi zvonku a
stiahne garážové dvere až k zemi.
„Hej,“
Krištof vstane, no jeho kamarát mieri k Juliane, akoby ho ani
nezbadal – a možno ho naozaj ani nezbadal. Jeho sestre sa pery
roztiahnu do zasneného úsmevu, keď ho sladkým hláskom pozdraví.
„Super,
aj brata si doniesla?“ zacerí sa Peter.
„Hej,“
ozve sa Krištof hlasnejšie, „a vysvetlil by mi niekto...“
„Mrzí
ma to, Krišo, že sme ti nič nepovedali, ale chceli sme ťa
prekvapiť.“
„Zatiaľ
sa vám darí,“ usúdi zamyslene.
„Tak,
poďakuj sa tuto Natálke, ktorá...“
„Čo?
Mne?“ diví sa ešte väčšmi ona, noha preložená cez nohu,
smotanový svetrík, červené šaty s dlhým rukávom a svetlými
bodkami, previazané koženou šnúrkou v páse, čierne pančuchy a
tmavohnedé kozačky bez podpätkov.
„Ty
si predsa medzi rečou spomenula, že Džuls skvelo spieva!“
pripomenie jej Ondrej.
„A-aha,“
mierne nadvihne obočie a ospravedlňujúco sa pozrie na Krištofov
chrbát – nemohla predsa tušiť, že takto to dopadne, keď sa
konečne odváži vyriecť svoj názor nahlas pred Krištofovými
kamošmi. Zúčastnila sa doposiaľ každého nácviku a stala sa tak
prvou oficiálnou fanúšičkou Bardov, ako chalani po nedlhej
debate nad pizzou a pivami nazvali svoju pseudo-kapelu, pričom raz,
keď sa Krištof odobral zrejme na toaletu a ostatní sa bavili o
svojich obľúbených speváčkach (vyzdvihujúc najmä ich iné
než spevácke kvality), prosto spomenula Julianu.
„Tak
sme ju sem pozvali, nech sa nám predvedie, ak chce,“ dodá Peter a
postrčí hnedovlásku k mikrofónu.
„To
akože vážne?“ Krištof nevychádza z údivu a priam obviňujúco
sa zvrtne k Natálii.
„Ja
som nevedela...“
„Neteší
ťa to, Štofko?“ zazubí sa Juliana.
„Ale
ona sa predsa vôbec nehodí do nášho štýlu,“ namieta bezradne,
akoby už medzičasom rozhodli aj bez neho.
„Daj
jej šancu,“ povzbudí ho Lukáš, „ja som, náhodou, celkom
zvedavý,“ založí si ruky na hrudi, stískajúc bubenícke
paličky, a oprie sa chrbtom o stenu garáže. Striedajú si s
Krištofom pozície bubeníka a gitaristu, keďže Lukáša nebaví
neustále hrať na ten istý nástroj – a, popravde, ani Krištofa.
„Spusti, Džuly.“
„A
čo vám mám zaspievať?“
„Kohútik
jarabí!“ zasmeje sa Ondrej.
„Ak
mi brácho spraví doprovod na klávesoch, kľudne aj to.“
Neveriacky
krúti hlavou, ale postaví sa k nástroju a priloží prsty na
jednotlivé klávesy. „Nepoznám noty,“ uvedomí si, „ako sa to
hrá? A vôbec, prečo ste mi ani len nepovedali, že tu mienite
spraviť konkurz na speváčku?“
„Máme
iba jednu kandidátku, Krišo,“ podotkne celkom objektívne Peter,
„a podľa mňa baba kapele len prospeje. Navyše, pekná baba.“
Juliana
sa neprirodzene zachichoce a venuje bratovi karhavý pohľad, vraj
ako ju môže takto znemožňovať pred nimi! Krištof
prevráti oči stĺpkom. „Fajn, ale ja neviem, ako sa to
hrá.“
„Krištof,
v pohode zahráš Vivaldiho a Mozarta, ale nevieš zahrať Kohútik
jarabí?“ ozve sa nesmelo Natália.
„Vy
ste sa proti mne snáď spikli!“ neveriacky na ňu pozrie, tak ona
radšej sklopí zrak, predsa len, nechce si ho pohnevať, netuší,
či sa mu predstava, že by sa Juliana pripojila do ich partie, zdá
skutočne až taká hrozná, alebo sa tak len tvári v rámci ich
súrodeneckého doťahovania, ktorému, zrejme naozaj, Natália nikdy
celkom neporozumie. „Dobre, hrám, ale neručím za to, že to bude
naozaj ono!“
Ťuká
do klávesov priam nahnevane, no melódia znie aj tak úplne rajsky,
tak ako vždy, keď hrá Krištof, a Julianin hlas znie vskutku
dobre, priam profesionálne, ozaj nikdy nechodila na hodiny spevu?,
pýtajú sa všetci chalani doradu, ohromene jej tlieskajúc,
pískajúc a obdivne sa jej ukláňajúc, a ona si túto pozornosť
poriadne vychutnáva, niet ničoho krajšieho než potlesku. Kým sa
na ňu Natália díva, uvažuje, ako je možné, že v jednej rodine
sa tým istým rodičom narodili dve také rozličné, ale pritom v
rovnakej miere talentované deti – jedno z nich žiari vo svetle
reflektorov a druhé zas nechce počuť potlesk.
„Tu
máš nejaké texty,“ podáva Juliane Ondrej zväzok papierov, „čo
som napísal. Naučíš sa ich? Potom budeme môcť nacvičovať.“
„Čo
si vypotil, kámo?“ Lukáš ho pobúcha po chrbte. „To budú isto
iba nezmyselné výplody zhúlenej mysle.“
„Nehnevaj
sa, ale nehúlim! Jasné?“ ohradí sa Ondrej.
„Ako
myslíš, ale jednoznačne sa tak správaš!“
„Prestaňte,“
zastaví ich Peter, „zatiaľ sa jeden z nás nevyjadril. Krištof?“
„Segra?“
„Hmm?“
pozrie naňho, zvedavo klipkajúc očami, jednou dlaňou stále
elegantne objímajúc dlhý stojan na mikrofón.
„Vážne
chceš byť v tejto kapele?“
„No,“
ospravedlňujúco mykne plecami a zazubí sa.
Vzdychne.
„Neručím za to, že to obaja prežijeme v zdraví.“
„Takže
môžem?“ nadšene poskočí na mieste.
„Môžeš,“
vzdychne druhýkrát a Juliana k nemu priskočí, zboku ho objíme a
vtisne mu bozk na líce, až sa všetci ostatní s úľavou
rozosmejú, veď to mohlo skončiť omnoho horšie, trebárs
súrodeneckou hádkou, a s takým niečím sa kamaráti
vysporiadavajú ťažko.
„A
Naty nám bude robiť PR manažérku,“ vymýšľa novopečená
speváčka. „Luky sa teda strieda s Krišom, ty píšeš texty a...
a čo robíš?“
„Brnkám
na toto,“ Ondrej dvihne basgitaru, „ale ani to poriadne nepočuť.“
„Treba
ju mať zapojenú v kombe,“ utrúsi Krištof a Ondrej sa umelo
zasmeje.
„Na
to som už prišiel, mudrlant!“
„Na
druhom nácviku,“ neodpustí si ani Natália, dúfajúc, že
takouto poznámkou si azda udobrí Krištofa, keď sa postaví na
jeho stranu, a veru, pokus vyšiel, pretože sa na ňu konečne
usmeje, tak ako to len on vie – tak nenápadne, až to môže
zbadať jedine ona.
„Keby
si bol taký génius, ako si o tebe myslí naša Natálka, bol by si
si to všimol sám!“
„Keď
chytím do ruky gitaru alebo hocijaký iný nástroj, zabúdam na
svet okolo,“ pokrčí plecami a pozrie na Petra. „Tak, čo dnes?
Júlia nepozná ani naše piesne, tobôž nie texty...“
„Som
Juliana,“ precedí, lebo neznáša, keď ju takto nazve, a
on ju vlastne inak ani nevolá, ach, o koľko lepšie znie segra!,
hoci sama ho volá tak otrasne, že to ani jej uši neznesú, ale za
otrávený výraz na jeho tvári jej to akosi stojí, čo už, je
mierne škodoradostná, „a náhodou vašu tvorbu poznám.“
„Ako
by si ju mohla poznať?“
„Dal
som jej pár nahrávok,“ objasní Peter, „čo sme spravili. To
demo, vieš, z tých piatich pesničiek, na ktoré sme všetci celkom
hrdí. Teda, na ktoré sme najmenej frflali,“ zhodnotí o čosi
úprimnejšie a menuje názvy piesní: „Vieš, Oceán sucha,
Vodník vládne vlaku, Brnk-žblnk-čľup, Horí v
krbe a stodola sa myká a Strč prst skrz krk.“
„A
Cestou do ucha ste tam nedali?“
„Tam
sa Ondrovi nepáčilo, že nepočuť jeho basu,“ uškrnie sa Luky.
„Že jo, kámo?“
„Tak
no a čo, keď ste chceli nahrávať už na druhom nácviku!“
„Dobre,
ale... čo teraz s tvojím speváckym postom?“ osloví Krištof
Petra. „To budeme mať dvoch spevákov, chalana a babu?“
„Ja
som rozmýšľal, že sa tiež chopím gitary. Aha, čo som
našiel...“ podvihne do vzduchu nádhernú elektriku, „teda, nie
našiel, dostal som to od bratranca, teda, nie dostal, ale vyžobral.
Ale znie perfektne, počúvajte...“ Zapne kombo, prstami udrie do
strún a garážou sa rozľahne ohlušujúci, neusporiadaný akord.
„Krása, nie?“
„Možno
to bude krása, keď sa na to naučíš hrať,“ zhodnotí Krištof
váhavo, prečo by nebol priamy a úprimný?, „lenže čo dovtedy?“
„Do
akého vtedy?“ nechápe Peter. „Môžem na to hrať rovnako ako
ty.“
„Aha...
dobre, tak skús.“
„A
čo vám zahrám?“
„Čo
keby sme si skúsili ten Oceán sucha?“ navrhne Juliana,
prezerajúc si Ondrejove texty. „Tá pesnička sa mi najviac
páčila.“
„Uh...“
Peter ťažkopádne uchytí struny ľavicou a pravými prstami zovrie
brnkátko, „tak... no a čo, možno to spočiatku pôjde ťažšie.
Ale nikto z nás nie je hudobný génius, no nie?“ zazubí sa.
„Všetko
sa naučíme,“ Juliana mu venuje jeden zo svojich čarovných
úsmevov a pridá aj nenápadné žmurknutie, po ktorom Krištof
prekrúti oči a pozrie na Natáliu, mlčky jej vraviac: zabi ma.
Iba sa naňho uškrnie a vytiahne foťák, ktorým podľa dohody robí
dajakú tú dokumentáciu a ako správna PR manažérka, ktorou ju
síce Juliana menovala až dnes, ale tak ju ostatní chalani od
začiatku vnímali, veď hádam tam nebude iba pre vlastné potešenie
chodiť vysedávať, nech aj pekne pracuje!, pustí sa do
fotografovania daných priestorov. V tejto záľube nachádza
zvláštne naplnenie, ani netušila, ako rada sa hrá s fotkami v
počítači a aké je skvelé vycibriť aj ten najmenší detail,
pričom každý správny či nesprávny odtienok farby dodá fotke
úplne iný lesk, štýl, atmosféru.
Už
len zohnať dajakú červenú komoru a možno sa z nej jedného dňa
stane profesionálka. Už len zistiť, kedy plánujú prvý koncert,
a vyrobiť im plagát. Už len pozorne počúvať texty, naučiť sa
ich naspamäť a byť v dave tou, ktorá všetkých nadchne a donúti
spievať spolu s kapelou. Už len nabrať odvahu a stať sa takou
Natáliou.
Texty
sú smiešne, sú výpovedné a sú nezmyselné, ale takým tým
správnym umeleckým spôsobom, vlastne sa trochu podobajú na
Krištofove básne, akurát že tieto z Ondrejovho pera sa aj rýmujú
a majú rovnaký počet slabík v každom verši, prosto, dodržujú
pravidlá, chýba im tá voľnosť, ktorú v sebe majú Krištofove
slová, tá sloboda, avšak... avšak také texty by dokázal
zaspievať iba jeden človek, Krištofov obľúbený spevák, no Dežo
Ursiny už pred rokmi svoje piesne dospieval, čo už, ešteže jeho
hlas naďalej znie v rôznych slúchadlách a iných hudobných médiách,
aspoň u Krištofa.
A
tak má každý zábavku, každý sa v čomsi hľadá a čosi v tom
aj nachádza, možno seba samého, možno priateľstvo, možno viac,
možno menej. Ale už je ich šesť. A to už je teda poriadna
skupinová zľava.
Komentáre
Júliu zobrali medzi seba,ktovie, čo túto šestku čaká?
Btw, Štofko bol zabitý :D:D:D:D
zvučná? hmm, zaujímavé, keďže ja o Krištofovej hudbe nemám konkrétnu predstavu..:D chcela by som počuť tú tvoju :P
a Štofko tam už raz zaznel, už ho tak nazvala, keď bola u nich Natália :D