17:
Poklad
Dežo
Ursiny:
Malá mucha v
uchu osla
(text: Ivan
Štrpka)
Prečo
slnko zúfalo nahé od rána preteká stromami, aj prázdnymi
pohármi?
Prečo
je tieň ako plyn belasý?
...
Prečo
slnko tak ťažkne a pomaly preniká stenami aj prázdnymi pohármi?
Prečo
je tieň a plyn belasý?
Prečo
hlas nesvieti a prečo ľad v každom mihnutí oka oslnivo dosahuje
svojho dna?...
Som
lovec pokladov
hľadám
tú správnu mincu
kto
ju uzrie nech dá vedieť
ligoce
sa ako zlato ako striebro najvzácnejší kov
opísať
sa nedá ale je cenná tak veľmi cenná
pátram
po nej od narodenia a hľadať budem do smrti
to
je istejšie ako ten kov čo túžim nájsť
ostávam
trpezlivý času predsa dosť
ale
predsa som lovec to sa nezaprie
očami
skúmam každý úsek každú trhlinu v ľudských očiach
a
rozmýšľam
a
na nič neprichádzam
Učiteľka
na literatúre od začiatku druhého polroku uplatňuje akýsi nový
režim, nový model skúšania, že ak vyvolá jedného človeka,
zákonite pôjde odpovedať aj jeho sused z lavice, ono to nie je
ktovieako spravodlivé, ale zas aspoň trochu predvídateľné,
pretože toho prvého vyvolá podľa dátumu, takže aspoň všetci
vedia, na aký deň sa majú pripraviť. A keď príde devätnásty
február, je viac-menej isté, že pred tabuľu pôjde Natália aj so
svojimi bielo-modrými štvorčekovými šatami, pretože jeden plus
deväť je desať, a to je Natáliino číslo v triednom výkaze. V
poslednom čase často nosí šaty, vyzerá tak dievčensky, a tie
čelenky jej dodávajú taký retro-šmrnc, čím sa stáva
viditeľnejšou pre väčšiu časť sveta než len pre Krištofa a
Maťu s Evčou, všímajú si ju aj chalani na chodbách a iné
zvláštne indivíduá, dokonca raz ju pochváli učiteľ telesnej
výchovy, s ktorým sa kvôli/vďaka svojmu oslobodeniu vlastne vôbec
nepozná, a ona úplne zúfalo červená naňho vypúli oči, zamrmle
poďakovanie a potom ďakuje nebesiam, že Krištof nebol prítomný,
lebo z toho by boli vtipy na celý týždeň.
Tak,
teraz teda s povzdychom stojí pred tabuľou, povzdych trvá v jej
vnútri a vyderie sa von každých pár sekúnd, keď pozrie na
učiteľku, ktorá úpenlivo študuje jej zošit a usmieva sa, také
krásne úhľadné písmo a farebné texty vída málokedy, hoci
predtým, keď učila na cirkevnom gymnáziu, bolo to ešte horšie.
Táto žiačka jej je sympatická, akurát má na ňu ťažké srdce
za to, že ju nakoniec nenahovorila na Hviezdoslavov Kubín, pretože
Natália by tam bola skvelá, no ešte má čas, do júna dosť času
na prehováranie a presviedčanie, vyberie jej nejakú báseň,
ktorej neodolá, a aj Habšudová sa nakoniec poddá.
„Dobre,“
usmeje sa na ňu a za tú úprimnú, milú tváričku by ju už-už
poslala na miesto s jednotkou s tromi hviezdičkami, ale vie, že ju
naozaj musí aj trochu preskúšať, tak sa teda opäť pozrie do jej
zošita, len tak námatkovo, a zrakom náhodou spočinie na nadpise:
Literárna
moderna a avantgarda
Navrhne,
aby si spoločne prešli celé
učivo, z čoho je Natália v miernom šoku a trošku zúfalo pozrie
na Krištofa, svoj jediný oporný bod v triede, jediný maják
svietiaci nazeleno, ale tento maják sa tiež netvári ktovieako
nadšene, zrejme dúfal, že z avantgardy bude profka skúšať
jeho...? Učiteľka sa na jej výraze úprimne a dobrosrdečne
zasmeje.
„Tak
si na pomoc prizveme vášho suseda, dobre? No, poďte, mladý muž,“
vyzýva Krištofa očami, aj z neho sa derie povzdych, hoci to,
samozrejme, očakával, avšak nie tak skoro, no takto to má predsa
len jednu výhodu – ktorá by mohla byť poriadnym záchranným
kolesom pre jeho známku –, a síce, že nemusí nosiť svoj
poloprázdny zošit. „Študenti, aby ste sa nenudili,“ osloví
zvyšok triedy, „každý z vás položí z daného učiva jednu
jednoduchú a najmä
stručnú otázku. Tak, poďme na to – slečna Ostružinová, nech
sa páči.“
Slečna
Ostružinová, krstným menom Erika, začne horúčkovito listovať v
zošite, očividne nemá o avantgarde ani potuchy, a pritom je to
také fascinujúce učivo, aspoň pre Krištofa, ten sa v tom priam
vyžíva, dokonca zašiel do knižnice a na sestrin preukaz si
požičal všetky Apollinairove knihy, a už sa nevie dočkať, ako
budú preberať Kafku a on bude všetko vedieť vďaka tomu
divadelnému zážitku v Trenčíne.
Rozoberajú
základné pojmy, teda symbolizmus, tú zmes znakov a náznakov,
neurčitosti, ktorú má Krištof tak rád, ibaže na to odpovedá
Natália, ale aj počúvať ju je fajn, ďalším bodom v programe je
dekadencia, jeho parketa, ako príklad uvedie, samozrejme, ostrieľanú
Baudelairovu Mrcinu, kto
to nečítal, nech ani nechodí do lesa, a napokon učiteľka doplní
základnú charakteristiku impresionizmu, ktorý väčšmi zasahuje
do iných druhov umenia než do literatúry, aspoň podľa jej
skromného profesionálneho názoru.
A
môžu prejsť na jednotlivých autorov, spravodlivo si ich rozdelia
tak, že Natália rozpráva o Baudelairovi, tvorba ktorého je čistým
negatívom samým o sebe. „Bol presvedčený, že človek nikdy
nemôže dosiahnuť šťastie, čo sa ukazuje v jeho básnickej
zbierke Kytice zla.“
Aké smutné, aké potupné a ponuré, aké zúfalé. Natália dúfa,
že z jej básní, hoci pre ňu samotnú nezrozumiteľných, ide
aspoň mierny závan pozitívneho zmýšľania, veď ona sa
pozitívnemu zmýšľaniu priučila, aj keď ju to stálo úsilie,
ale bojovala a bude bojovať aj naďalej, len aby si vybojovala
úprimný úsmev na tvári, ktorý si jej okolie azda zaslúži.
Dobre,
rad je na Krištofovi, máme tu Rimbauda, ale dosť stručne
podaného, prečo sa ho nemohli spýtať na toho Apollinaira?, o ňom
by rozprával a rozprával, ale počkať!, tie jeho reči by učiteľku
zrejme nezaujímali, pretože on by sa jej zdôveroval so svojím
názorom a svojím pohľadom, a na literatúre sa predsa od vás nič
také nechce, vlastne, prečo by vôbec niekoho v škole zaujímal
váš pohľad na svet? Iste, treba si ho vyformovať, ale nepleťte
ho do vyučovania, to radšej nie, učitelia vedia byť zlí. A ono
tú nespravodlivosť si beztak vždy odnesie študent, lebo kto by
uveril, že učiteľ niekoho neprimerane trestá? Kto by uveril, veď
učitelia sú tí, čo dávajú našim deťom všetko.
Našťastie,
učiteľka literatúry sa ktovieako nevyžíva v týraní
mladistvých, takže asi po dvadsiatich minútach nekonečného
státia pri katedre, kedy už Krištofa pomaly začína bolieť
chrbát a najradšej by sa o tú zakriedovanú tabuľu oprel, im
konečne dovolí posadiť sa, Natália má jednotku a Krištof...
chvíľa napätia, počuť vzdialený rytmus bubnov a napokon ozvenu
fanfár... si odnáša dvojku, to je priam ako Vianoce.
„Netušila
som, že sa to tak perfektne naučíš!“ chváli ho s úsmevom.
„Perfektne?
Ak moje perfektne je
dvojka, tak to som v porovnaní s tebou dobre zaostalý,“ podotkne
a po zvyšok hodiny hľadá tajné poklady vo svojej mysli, nevidiac
zmysel v tom, že by sa mal sústrediť na ďalšie učivo. Mená mu
tak či onak nič nehovoria, čo tam po nejakom Majakovskom a
Jeseninovi, veď koho by trápila ruská literatúra dvadsiateho
storočia? No, ale možno je pravda, že treba s Rusmi udržiavať
dobré vzťahy, človek nikdy nevie, a tí východniari sú riadne
hrdí na svoju literárnu kultúru, hoci ich najlepší autori boli
skrytými alebo neskrytými násilníkmi a grobianmi najhrubšieho
zrna, lenže čo tam po tom, keď obete ich tyranie ležia dávno v
hrobe, najčastejšie po ich boku?
No,
ale Natália má v ten deň šťastie, aj učiteľka dejepisu ju
považuje za vyvolenú, ktorá najvhodnejšie svojim spolužiakom
zopakuje učivo z predchádzajúcej hodiny, takže trošku sekane
rozpráva o Británii devätnásteho storočia, s pomocou učiteľky
rozlíši konzervatívcov a liberálov vo vláde, ach tá politika,
žeby naozaj vládla svetu? Aspoň sa tak tvári, o tom niet
pochýb...
Žiaľ,
táto odpoveď jej až tak nevyjde, ale učiteľka sa ako-tak zľutuje
a dá jej dva lomené tri, čo znie Natálii úplne strašne a keď
si sadne naspäť ku Krištofovi, na chvíľu si zahalí tvár
prameňom oranžových vlasov, Krištof jej radšej dá pokoj a
zapisuje si nové učivo:
Francúzsko
v 19. st.
Hodina
ujde rýchlo, aj ďalšia a ďalšia, rozvrh už nikoho netrápi,
skúšania bolo na tento deň dosť. Dajaké úlohy síce sú, ale s
tým si každý hravo poradí, Krištof by si však rád prešiel
úlohu z angliny, ak to Natálii nevadí...? Ostanú teda v šatni,
hoci aj Peter, Lukáš a Ondrej ich volajú ísť sa prejsť po
meste, no oni sa vyhovoria a chalani neveriacky krútia hlavami nad
Krištofovými prioritami, to fakt ostane v škole dlhšie len preto,
aby si mohol urobiť úlohu?! Nie, oni nechápu, že v škole ostáva
preto, aby si mohol úlohu urobiť s Natáliou.
Pozrie
sa na ňu, takpovediac nenápadne, ako sa mračí na oranžový
pracák, pomaly zvyšujú úroveň i náročnosť, sú šikovní,
aspoň tak tvrdí milá učiteľka takmer na každej hodine, toto
študenti nepočúvajú často, ale je to omnoho lepšia motivácia
než výčitky a frflanie na to, že nikto z nich sa poriadne neučí.
Chcel by sa spýtať, čo jej je, pretože je nesvoja, a to poriadne,
ale nenaberie odvahu, veď ona mu to povie sama, keď bude chcieť,
keď uzná za vhodné. Na druhej strane, prejavený záujem o
vnútorné pochody jej osoby by tiež nezaškodil, či...?
„Krištof?“
dvihne k nemu zrak. „Prosím ťa, ja to nemienim robiť celé za
teba. Dohodli sme sa, že si to obaja napíšeme a potom
skontrolujeme. Nečakaj, že ti to dám odpísať.“
Skloní
hlavu aj on a ceruzkou črtá do pracovného zošita odpovede, dajaká
rodinka tam poskytuje náhľad do svojej dovolenky z letných
prázdnin, a oni by mali používať rôzne časy, ktoré tam pasujú.
Potom si teda spolu prechádzajú odpovede, Natália mu vysvetľuje:
„Nie, tu musí byť predprítomný... chápeš? To vybavovali ešte
pred tou dovolenkou, a
ak je dovolenka v minulom čase, toto musí byť v predprítomnom.“
„Aha...“
Keď
odchádzajú zo školy, námestie je prežiarené slncom, akoby samo
zostúpilo na zem a chcelo im spraviť radosť. Chodníky schnú, z
neskutočnej diaľavy prichádza jar, taká krátka jar, aká len
môže byť medzi zimou a letom počas globálneho otepľovania.
Prezrie si ju zboku, len tak po očku, náznakom, kútikom,
periférne, z profilu, a dumá, no skôr, než niečo vydumá, predsa
z neho vyjde:
„Je
ti niečo?“
Pokrúti
hlavou. Potom prikývne. Vzdychne. „Prepáč. Ja len... vážne,
dva lomeno tri z dejáku?! To je hanba ako fras.“
„Ja
som ešte od Melišovej lepšiu známku z odpovede ani nedostal,“
chlácholí ju, to ju naozaj trápi známka? Takto veľmi?
„Áno,
je prísna, ja viem, ale... z písomiek mám vždy jednotky! Na dnes
som sa prosto učila litiku a nie o toryoch a whigoch a ich
predstaviteľoch a o dajakom laissez faire,“
povie s dokonalým francúzskym prízvukom, to „rrr“, čo ju
naučili, znie úplne nádherne, spevavo, priam ako hlas toho malého
Vrabčeka, Edith Piaf. „To je jedno,“ zahovára, mávnuc rukou.
„Tebe
očividne nie.“
„Nejde
len o to.“
„A
o čo ešte?“ Hádam nie dačo s jej otcom...?
Vzdychne
zas, Krištof už ani nevie, koľkýkrát za ten deň to je. „Čakajú
ma kontroly. A ja sa vždy bojím výsledkov.“
„Kontroly
čoho?“
„V
podstate všetkého. Chodiť po doktoroch celý mesiac... V škole ma
poriadne neuvidíš. Raz za rok musím absolvovať celé toto peklo,
len aby som sa dozvedela, že aj naďalej mám celiakiu a že moja
skolióza sa o nič nezlepšila, hoci plávam ako divá a robím
všetko to, čo mi kážu.“
„Tak
prečo sa teda bojíš, keď vopred vieš, ako to dopadne?“
Zarazene
naňho pozrie. „Asi preto, že vždy dúfam,
že to tak nedopadne.“
Chápavo
prikývne. „Aj ja pôjdem v marci na kontrolu.“
„Čoho?“
„Vieš,
všetci onkologickí pacienti musia ísť každého pol roka, aby si
doktori overili, že sa im... nám to svinstvo nevrátilo.“
Natália
na chvíľu prestane dýchať a razom zhrozene zbledne. „Ja som
zabudla...“ šepne. Zabudla, že mal rakovinu? Nuž, to je celkom
pekné, aspoň pri nej na sebe nemá tú nálepku. Okrem toho, v tom
inkriminovanom čase ho ani nepoznala. „Určite to dopadne dobre,“
stisne mu ruku a Krištof sa trošku udivene pozrie na to miesto, kde
sa ho dotkla, bol to taký príjemno-jemný závan teplého vzduchu a
vrúcnosti, čo v sebe vzájomne nosia iba priatelia.
Viac
o tom nehovoria, ale už sa nedá povedať ani to, že by mysleli na
vlastné starosti. Nie, Natália sa teraz bojí o Krištofa a on
uvažuje, čo má spraviť, aby sa dnes ešte aspoň raz naňho
usmiala. „Koľko máš času?“
„Babka
vie, že prídem okolo pol piatej, však sa chystáme do hudobnín...“
Zavrtí
hlavou a mykne smerom k mestskému parku.
„Ty
nechceš ísť do hudobnín?“ prekvapí sa a nasleduje ho so
začudovaným výrazom.
„Spontánnosť
a originalita sú tiež fajn výsady,“ utrúsi a dovedie ju k
jednému zo stromov. Šplhá sa naň a Natália ho pozoruje s
pootvorenými ústami, nechápe, o čo mu ide, čo to stvára?, veď
spadne!
„Krištof,
zbláznil si sa?!“
Vysadne
na jeden z konárov, nohami pohupuje pod sebou a uškŕňa sa na ňu.
„Vieš, ako inak
odtiaľto vyzerá svet? Poď sem!“ natiahne k nej ruku, mierne sa
predkloniac.
„Veď
tam musí byť úplne mokro!“ prezerá si jednotlivé listy, po
zime ešte vždy trochu malátne. „V žiadnom prípade tam nejdem.
Neviem sa šplhať.“
„Veď
ťa vytiahnem, iba sa ma chyť!“
„Toľko
sily nemáš,“ zamrmle, ruky si založiac na hrudi.
„Provokuješ?“
zazubí sa a zoskočí dole, jedným šmahom je naspäť pri nej a
ona tlmene zhíkne.
„Nemusíš
sa tak predvádzať! Ty si načisto... načistý šialenec!“
„Načistý?“
rozosmeje sa. „Lenže vieš, čo sa mi podarilo?“
„Čo?“
„Usmievaš
sa.“
Zadíva
sa mu do očí, ani sa tvrdohlavo nesnaží zbaviť toho príjemného
pohybu pier, tej peknej vlnky, čo jej skrášľuje tvár. „Ale ja
sa naozaj neviem šplhať.“
„Nie
je to až tak vysoko,“ prehovára ju.
„Ale
máš úplne mokré vlasy! Veď celá koruna musí byť úplne
mokrá.“
„Nemáš
náhodou na kabáte kapucňu?“ prebehne za ňu, nasadí jej ju na
hlavu a skôr, než by sa stihla nadýchnuť, dvihne ju zo zeme a ona
sa smeje a híka a zrazu už spočíva na jednom z konárov, síce
nie úplne vysoko, ale to je fuk. Kŕčovito sa ho pridŕža a čaká,
až sa Krištof vyšvihne kamsi k nej. „No nie je tu pekne?“
„Nádherne,“
odvetí s vyplašeným výrazom, „ibaže najprv sa z toho musím
spamätať. Sedím na strome.
Dobre. Sedím na strome.“
„Aj
ja!“ pripomenie sa jej. „Vidíš, a nezdajú sa ti odtiaľto tie
výsledky trochu malicherné?“
Natália
musí vďačne uznať, že Krištof má pravdu.
Komentáre
- Natálka mi na dejáku pripomenula mňa samú (aspoň kedysi), keď som priam fanaticky lipla na jednotkách, poprípade dvojkách. Celkom som sa do nej dokázala vžiť, hoci známky sú malichernosť; a som rada, že si to ona (i ja O:) ) uvedomila :)
- btw, nie je náhodou "a síce" nespisovné slovné spojenie? O:)
- Ostružinová ma úprimne rozosmiala :D :D už-už som uvažovala, že čo tam spomínaš školu z N&N O:)
- ten záver, strom, mokro, Natálkine obavy... to mi pripomenulo dnešné ráno, kedy som počas cesty do školy zmokla, ja exot bez dáždnika :D :D
Suma sumárum, krásne ako vždy, no stále s jednou a tou istou chybou - že je to také KRÁTKE!!! :( O tom sme sa už bavili, viem, ale... nemohla som si to znovu odpustiť O:)
- "a síce" - to som nikdy nepočula, je to možné, nikdy som sa nad tým nezamyslela :D
- "Ostružinová" - úprimne, "tvoje" gymnázium mi ani nezišlo na um, keď som to písala :D O:)
- deják, Natália, známky - nuž, toto jej "zahanbenie", či ako to nazvať, som tak trochu odkukala od teba a z niektorých tvojich nešťastných vyjadrení ohľadom určitých predmetov a známok z nich :D tak čo, sme pedanti, ja to chápem a som podobná, aj keď navonok sa tvárim, že je mi to jedno :D :P
a ďakujem za komentík ako vždyyy :happydance: