Planéta dvoch sĺnk: Štrnásta kapitola

Keira


Akonáhle na ruke zacítila jemný dotyk, prekvapene zažmurkala. Dorian jej ju chytil zľahka, potom stisol a napokon pustil, po čom mu venovala úsmev. Jej vnútro napĺňalo čosi zvláštne, čo by nevedela pomenovať ani opísať – bolo to teplo, omnoho príjemnejšie než letné horúčavy predošlých dní.

„Už neriešme rozdiely, dobre?“ navrhol a taktiež sa pousmial.

„Dobre,“ prisvedčila. „Dnes mám na starosti celú túto lúku,“ premerala si siahodlhý rad bobuľových krov a postrehla, že Tara im medzičasom zmizla z dohľadu. Už teraz jej bolo jasné, že pri najbližšom stretnutí ju zahrnie kopou zvedavých otázok, pri ktorých sa ona určite bude červenať.

„Takže ti predsa len môžem pomôcť?“ ochotne sa pustil do zbierania červených ríbezlí.

„Vďaka,“ prikývla, hoci si pripadala trošku zahanbene, keďže to bola jej práca. Avšak Dorianovi sa do toho očividne chcelo a ona ho zas nechcela nútiť, aby pri nej iba nečinne postával.

Chvíľu mlčali, Dorian sem-tam vhodil plnú hrsť ríbezlí do Keirinho košíka, až napokon to pokojné ticho, dopĺňané vtáčím spevom, prerušil: „Máš už dvadsať?“

„Myslíš rokov? Áno, už pár dní. Prečo?“

„Áno, mala si narodeniny...“

„Prečo sa pýtaš?“

„Len tak mi to napadlo... Pôjdeš aj na voľby?“

„Ah...“ zažmurkala. „Budúci rok? Ešte... ešte neviem. Nerozmýšľala som nad tým.“

„Vždy sa mi zdalo zvláštne, že Tarien má zakaždým stopercentnú volebnú účasť a v ostatných regiónoch to býva slabšie.“

„Naozaj? Nikdy som to nesledovala.“

„Jasné, veď máš kopu iných starostí a povinností. Zato u nás v Tariene je to takmer povinnosť – orientovať sa v politike, mať jasný názor, vedieť ho prezentovať aj obhájiť.“

„Tvoje názory sa asi zhodujú s tvojím strýkom, však?“

„Je to zložité. Ale v podstate áno.“

„Zložité?“ pozrela naňho krátko.

„V Tariene vystupuje veľa politikov, ktorí sa snažia dostať do Snemu a byť oficiálnymi zástupcami, čo volia hlavu svojho regiónu. Čiže nik z bežných voličov nevolí priamo hlavu regiónu, iba zástupcov.“

„A rovnako to funguje i tu?“

„Presne tak. Každý región má svoj Snem, kam patrí desať zvolených zástupcov.“

„Ja... možno je to pre teba čudné, ale neviem o tom vôbec nič,“ priznala.

„To nevadí,“ pousmial sa opäť a spravil krok doprava, aby mohol oberať ďalej. „Netvrdím a ani si nemyslím, že by sa o to nutne musel zaujímať každý Askyrčan. Na druhej strane, je pravda, že voľby sú vlastne relatívne novodobé privilégium.“

„Vážne?“

„Jasné. Kedysi, ešte pred takými dvesto rokmi, jestvovali len hlavy regiónov – žiadni zástupcovia bežných ľudí. Vládli tí, čo si tie miesta vydobyli – či už slávou, peniazmi...“

„Takto, s tými zástupcami, sa mi to páči viac. Ľudia sami by mali rozhodovať, kto bude riadiť ich región.“

„Presne,“ súhlasil.

„Je však pravda, že ja neviem takmer nič ani o súčasnej hlave Eldhamu, ani nehovoriac o nejakých eldhamských zástupcoch v Sneme.“

„Nečudujem sa ti. Ja som vyrastal v prostredí, kde je súčasná politická situácia súčasťou základného vzdelania.“

„Vidíš, a u nás za základné vzdelanie považujeme vedomosti o tom, ktorá huba je jedlá a ktorá nie či aké účinky majú tie-ktoré bylinky,“ uškrnula sa mierne, načo sa Dorian zasmial – neznelo to výsmešne, ale milo a úprimne.

„Dôležité je oboje.“

Rovnako dôležité?“

„To by som netvrdil. Myslím, že pre každého človeka je dôležitejšia potrava než politické zriadenie, kde žije.“

„Oh, nechcem vedieť, koľkí Tarienčania by proti tejto vete namietali.“

„Mnohí,“ pripustil. „No vravím ju iba tebe. A ak by som to mal povedať aj pred niekým v Tariene, pokojne by som to urobil.“

Keira sa usmiala a aj ona teraz postúpila doprava, bližšie k nemu. „Vieš, Tara mi vravela, že v oblasti chovu zvierat dnes spustili akési nové stroje. Rozmýšľam... potrava je pre nás všetkých taká dôležitá, že musíme robiť všetko pre to, aby sme jej mali dostatok. Všetky základné suroviny na výrobu jedla pochádzajú z Eldhamu, však? A spracúvajú sa tu i v Loreane.“

„Je to tak,“ potvrdil.

„Čiže dáva zmysel, aby Eldham a Lorean spolupracovali. V Loreane sa vyrábajú aj používajú stroje... A odo dneška stroje začali už i v Eldhame nahrádzať pri práci ľudí.“

„Stroje sú rýchlejšie, sú presnejšie. Ušetria vám námahu, uľahčia prácu...“

„Alebo nás o ňu oberú,“ prerušila ho. „Dorian... viem, že to je medzi Eldhamom a Loreanom, no prečo sa to začalo diať práve teraz, keď je tu tvoj strýko? Nevieš o tom niečo?“ Až spätne jej došlo, že jej slová môžu znieť obviňujúc či vyčítavo, hoci sa pýtala z čírej zvedavosti.

„No...“ vzdychol. „To naozaj neviem posúdiť.“

„Dávalo by to zmysel, keďže práve tvoj strýko sa snaží presadzovať spoluprácu regiónov a ich rovnoprávne postavenie...“

„Dávalo,“ uznal. „Ja ale naozaj neviem nič o jeho plánoch.“

„Keby to tak bolo... keby tu tie stroje začali používať aj vďaka tvojmu strýkovi... súhlasil by si s tým?“

Pozrel na ňu. „To je veľmi ťažká otázka, Keira.“

„Dá sa na to pozrieť všeobecne: stroje pracujú rýchlejšie, sú spoľahlivejšie aj silnejšie. Môžeš na to hľadieť cez výsledky. Alebo sa na to pozrieš cez konkrétne rodiny. Niekoľkí oráči sú teraz možno načisto zbytoční, lebo ich prácu vykonajú stroje. A čo majú robiť tí muži? Zaradia sa inam, budú sa musieť učiť niečo nové a teda budú pomalší než ostatní. Keď príde príležitosť nahradiť ich aj v tej ďalšej práci strojmi – rýchlejšími –, určite sa jej tí, čo o tom rozhodujú, chopia. A plné taniere Loreančanov, Damerelčanov a Tarienčanov budú znamenať hlad pre Eldham.“

Zdalo sa, že Dorian chvíľu zvažuje, čo povedať. „To všetko je pravda. No aj stroje musí niekto obsluhovať, takže nemusia znamenať hneď stratu práce.“

„Iste, no... my Eldhamčania milujeme, čo robíme. Nik z nás by dobrovoľne nevymenil drinu pod lúčmi oboch sĺnk za stláčanie gombíkov a tlačidiel alebo ovládanie riadiacej páky. Ostatné regióny nás nepoznajú, nepoznajú našu podstatu. Vidia výsledky našej námahy, potrebujú ich – a zrejme sa príliš nezaoberajú tým, ako sa k nim dostanú. Hlavne, že budú.“

„Mrzí ma, že sa na to dívaš takto.“

„Čiže ty s tým naozaj súhlasíš...“ otočila sa naňho.

„Pozri, Keira... rozhodne nesúhlasím s tým, aby akékoľvek stroje oberali Eldhamčanov o zdroj obživy, ktorý majú tak radi.“

„No tvoj strýko očividne áno. Ktovie... ktovie, čo si o tom myslí hlavný predstaviteľ Eldhamu.“

„Pán Solenar? Viem o ňom, že je veľmi konzervatívny. Zväčša je proti akýmkoľvek zmenám a veľmi dbá na tradície.“

„Stroje by sa mu teda nemuseli ktovieako pozdávať. Ako ho teda presvedčili?“

„Môžem sa strýka spýtať, či o tom čosi vie. Ale nesľubujem, že mi skutočne dačo prezradí.“

„Ja len... keď si spomenul tie voľby, možno by som o politike mala zistiť viac.“

Pousmial sa. „Čo-to viem aj o eldhamských politikoch, takže ak by si chcela, prezradím ti všetko. A máš na to vcelku dosť času. No ak sa mi naozaj podarilo motivovať ťa, aby si šla voliť zástupcov do Snemu, moja návšteva v Eldhame skutočne nebola márna.“

Trochu pobavene naňho pozrela. „A ja som myslela, že nie je márna z iných dôvodov.“ Zároveň cítila, ako sa začervenala.

„Ah, vidíš, aj to je pravda,“ so smiechom do jej košíka hodil posledné ríbezle.


Dorian


Na to, že je s ňou dobre, si už za ten krátky čas hádam aj zvykol. Tak prečo ho vôbec prekvapilo, že je s ňou i zábava? Kým prišiel čas obeda a väčšie a žiarivejšie z askyrských sĺnk sa ocitlo na najvyššom bode oblohy, podarilo sa im pozbierať väčšinu bobúľ. Dorian si až potom uvedomil, ako to ho celý čas bavilo.

„Si taký hladný ako ja?“ spýtala sa Keira zrazu.

„Neviem; ako to zmeriame?“ uškrnul sa na ňu.

„Vieš čo, mňa skôr zaujíma, čo s tým urobíme,“ žmurkla naňho.

„Nemusíš ísť na obed domov?“

„Nemusím. Mám tu čosi so sebou. A ak budeš dobrý, môžem sa aj podeliť.“

Ak budem dobrý? Hmm...“ predstieral zamyslenie, „a ako znie tvoja ponuka?“

„Nepotrebujem robiť reklamu. Ono to hovorí samo za seba. Poď, ukážem ti,“ schytila ho za ruku a Dorian ju trochu prekvapene nasledoval späť cez lúku na miesto, kde sa stretli. Šli však ešte ďalej, až sa dostali do lesa a tam Keira zastala pod jedným zo stromov, pustiac ho.

„Budeme obedovať šišky z ihličnanov?“ poobzeral sa veselo, načo Keira nenápadne zakašlala a primäla ho pozrieť nahor. Tam, v korune jedného z listnatých stromov, najprv začul šuchot a potom zbadal malého svetlohnedého tvora.

„Hej!“ Keira veveričku okamžite odplašila a krátko sa zachichotala. „Takmer nám zjedla obed.“ Dorian sa udivene díval na drevený košík prikrytý látkovou utierkou, zavesený na jednom z konárov. „Nemám rada, ak sa mi pri zbieraní motajú popod nohy hlodavce a hmyz, tak som si zvykla odkladať košík s jedlom trochu ďalej – a keďže na zemi to nie je tak celkom bezpečné, uchýlila som sa k tomuto,“ natiahla ruky dohora, stúpla si na špičky a stiahla košík z konára.

„Šikovné,“ zhodnotil.

„Až na tú veveričku,“ zasmiala sa. „Tak, môžeš sa pozrieť, čo tu mám,“ sňala utierku a Dorian nakukol. Videl rožky, kocky tvrdého syra, niekoľko čerstvých uhoriek, maličké paradajky a napokon si všimol pár kúskov ružovkasto sfarbenej bábovky. „Hmm, jasne vidím, čo ťa láka,“ pozorovala ho s úsmevom, „avšak mal by si vedieť, že dezerty sa jedia až po všetkom ostatnom. Na záver.“

„Tak to je škoda. A piekla si ju ty?“

„Nie, mama. Použila jeden z receptov starej mamy a pridala lesnú zmes z malín, jahôd a trochy černíc.“

„Ah, takže ty tu pracne zbieraš bobuľku za bobuľkou, aby si ich potom mohla v takejto forme zjesť?“

„Zbieram ich hlavne preto, aby som ich mohla v takej či onakej forme predávať. Skôr teraz ľutujem, že už nám nezostalo z mojej narodeninovej torty a ty si ju nemohol ochutnať.“

„Nuž, bábovkou mi to snáď vynahradíš,“ načiahol sa po nej, no Keira sa s košíkom od neho odvrátila.

„Až na záver,“ zdôraznila pobavene.

„Veď ja som len chcel byť galantný,“ mykol plecami.

„Nevrav, chcel si ho odniesť? A tajne pritom vyjedať moju bábovku?“

„Vravela si, že sa so mnou podelíš.“

„Ak budeš dobrý!“ pripomenula so smiechom. „Čiže si chcel byť galantný len preto, čo?“ naoko ohrnula nosom. Pôsobila nesmierne komicky – niežeby sa na nej zabával, skôr sa bavil s ňou. Tešilo ho, že dokážu takto žartovať, hoci sa predtým v politických témach tak celkom nezhodli. Nenamietal, neprotirečil jej, tak mu napokon košík podala. „Dobre, hlavne sa poďme najesť.“

„Súhlas. Späť na lúku?“ navrhol, zvrtnúc sa a vykročiac.

„Môže byť. No do tieňa.“

Usadili sa neďaleko radu stromov, ktorý tvoril hranicu medzi lesom a lúkou, a Dorian sa ochotne pustil do Keirinho obeda. Cítil na sebe jej pohľad, no potom si vzala i ona jeden rožok, syr a zeleninu a zapriala mu dobrú chuť. „Dobrú...“ zamrmlal s plnými ústami. „Prepáč, vrhol som sa na to ako vyhladovaný zver.“

„Čo už s tebou,“ drcla doňho ramenom.

„Neuraz sa, ale... to so sebou vždy nosíš takéto zásoby jedla?“

Pokrčila plecami. „Prečo by som sa mala uraziť? To si ešte nevidel, čo si so sebou do lesa nosia drevorubači. A aj drevorubačky.“

Páčilo sa mu, ako to jemne zdôraznila – na jednej strane ho prekvapilo, keď si mal predstaviť ženu, ktorá kála drevo, na druhej strane ho potešilo, že Eldhamčanky majú toľko sily. Tarienske vyumelkované tintítka sa s nimi nemohli ani vo sne porovnávať. „To som veru nevidel. Je toho viac?“

„Štyrikrát viac!“

„Pre štyroch drevorubačov?“

„Prestaň!“ Smiala sa, a to sa mu páčilo ešte viac. „Ja nie som drevorubačka a ani nebudem. Na to mám príliš útle ramená, aby si vedel.“

„Príliš útle?“ premeral si ju. „No, tak to ber takto: ich škoda.“

„Ty si blázon.“

„Prečo?“ zažmurkal nevinne.

„Lebo! Zadusím sa vlastným obedom, keď ma budeš takto rozosmievať.“

„Ja iba uvažujem nahlas.“

„Aha... takže to si vo svojej hlave stále takýto vtipný?“

„Zdám sa ti vtipný? Tak to si naozaj prvá, kto vo mne vidí túto prednosť. Prisahám, prvá.“

„To je pre mňa ohromná česť. Prišla som na niečo nevídané. Alebo máme obaja taký šialene zvláštny humor, že ho nik iný nechápe.“

„To je tiež dosť dobre možné,“ uznal, „i keď, neočakával by som, že svoj náprotivok nájdem na opačnej strane planéty.“

Pousmiala sa a Dorian sa na ňu zahľadel, keďže nič nepovedala. Zdalo sa mu to, alebo ju uviedol do rozpakov? A čím vlastne? S červeňou na lícach vyzerala tak milo. A jemu zrazu pripadalo prirodzené chytiť ju za ruku. Prirodzené... a to bolo zvláštne. Ako mu dotyk inej osoby mohol pripadať prirodzený? Celý život sa im vyhýbal, a pritom teraz... uchopil jej dlaň do svojej a doslova si to vychutnával. Jemnosť jej pokožky, neodvážny stisk. Pomyslel si, aké by bolo skvelé, keby v jej mysli mohol listovať tak ako v knihách, čo boli vždy jeho najbližšími a najobľúbenejšími spoločníkmi.

Komentáre