Hitler v nebi?

Cez víkend sme si so sestrou pozreli (ona nie prvý raz) film The Book Thief (recenzia naň). Nebudem rozpisovať jeho dej, iba ma inšpiroval k jednej myšlienke, pri ktorej som sa už raz v živote, kedysi dávno, pristavila.

Chceli by ste v nebi stretnúť Adolfa Hitlera?

Keď sa povie nebo a keď sa povie peklo, určite sa v ľudskej histórii nájdu ľudia, ktorých by ste bez dlhšieho premýšľania zaradili tam či onam. Svätci hore, zloduchovia dole. Či nie?

V súvislosti s peklom a s neoprávnenou úvahou, kto by si ho asi tak mohol za svoj život zaslúžiť, mi kedysi vyskakovali v mysli najmä tri mená. Adolf Hitler na prvom mieste. Za ním J. V. Stalin. A napokon biblický Judáš. Hľa, nesvätá trojica.


Vraždy, samovraždy, zrady, pýcha... mnoho hriechov, dôvodov odsúdiť tieto osoby. Dve z nich majú na svedomí nespočetné množstvo stratených ľudských životov, tá tretia zas ten najdôležitejší život a zároveň najdôležitejšiu smrť v dejinách ľudstva. Rozsudok by mal byť jasný, no nie?

Nemala som žiadne konkrétne zjavenie o tejto veci, nepoznám správnu odpoveď; viem iba to, že môj postoj, moja vlastná súkromná odpoveď na túto otázku sa časom zmenila a mení.

Áno, urobili strašné veci, nehľadiac teraz na ich dôvody. Mohli by sme cítiť ľútosť nad ich zničenými životmi, nad ich pokazeným detstvom, nad ich teoretickými výčitkami svedomia a podobne. Ale to teraz nie je podstatné.

Čo je podstatné, je - ako to už zväčša býva :) - Boh. Boh a jeho nekonečné, nekončiace sa milosrdenstvo. Páči sa nám, keď je milosrdný k nám, nie? (aj keď, mnohí máme občas problém prijať toto milosrdenstvo, zvlášť vtedy, keď máme problém byť milosrdní my sami voči sebe)


Pre mňa osobne predstava Adolfa Hitlera, ako sa raduje v nebi z čírej prítomnosti Boha, znamená ohromnú bázeň. Dalo by sa povedať, že je to možno jeden z najnenávidenejších ľudí v histórii. Ak by takého človeka Boh vpustil k sebe, naveky, pre mňa to znamená obrovitánsku a nepochopiteľnú veľkosť a mieru jeho milosrdenstva.

Keby som raz v nebi stretla Adolfa Hitlera, obdivovala by som Boha ešte viac.


Komentáre