Planéta dvoch sĺnk: Dvadsiata šiesta kapitola

Keira


Otcovo správanie napĺňalo jej podvedomé očakávania. Aspoň v prvých dňoch. Pracovala výlučne s ním, poslúchala jeho pokyny, robila všetko, čo jej povedal. Možno sa správala až príliš podriadene, ale nedokázala si pomôcť: chcela ho späť, svojho otca, s ktorým si vždy rozumela. To, že stratila Doriana, príliš bolelo a nezvládla by ešte aj stratu vlastného otca.

No viac sa neospravedlňovala, jedno ospravedlnenie – úplne úprimné – už povedala a nemala dôvod opakovať ho. Nepotrebovala sa ponižovať a hádzať na seba vinu navyše, pretože neposlušnosť skutočne oľutovala a ospravedlnila sa za to. Ak jej to Loren nedokázal odpustiť... s tým už nemala čo urobiť.

Občas však prehodili nejaké to slovko aj mimo pokynov a požiadaviek na prácu, hoci Keira si ani zďaleka pri ňom nepripadala taká uvoľnená ako kedysi. Doriana však ani omylom nespomínala, na to si príliš vážila ten „mier“, čo medzi nimi nastal. Kradol si však takmer všetky jej myšlienky a nesmierne ho chcela pri sebe.

Musela však žiť ďalej, žiť svoj každodenný život, každodenné povinnosti, každodenné malé radosti, ktoré teraz do jej dní vnášala prevažne Tara. Snažila sa o to, a veľmi. A Keira si ju za to neuveriteľne vážila. Ich priateľstvo sa neopísateľne posilnilo a upevnilo, hoci Keira už ani nepredpokladala, že je to vôbec možné, pretože si vždy boli veľmi blízke a zvykli si hovoriť takmer všetko.

Proti stretnutiam s Tarou jej otec nenamietal, aj keď v jeho prítomnosti sa Tara vždy tvárila previnilo. Predsa len, ona navrhla klamstvo a ona sa tvárila, že je chorá, aby mohla k nej Keira prísť a stretnúť sa tam s Dorianom. Lenže Loren akoby na to zabudol (možno naschvál, keďže sa zároveň prišla s klamstvom priznať a oni mohli Keiru s pomocou Dorianovho strýka Daruana zachrániť). Teraz už mu nemala prečo klamať, Dorian bol preč, nehrozilo teda, že by potajme zorganizovala ich ďalšie stretnutie.

A Keira videla v jeho tvári, že ju nechce zbytočne trápiť. Beztak nebola veselá ako predtým, v hrudi ju stále čosi bolelo a každý večer zaspávala s opálom od Doriana v dlani. Napriek smútku, čo ju ťažil, snažila sa správať k rodičom s úctou a milo; hnev by bol zbytočný, ničomu by nepomohol a...

Tara jej vnukla myšlienku, na ktorú sa upla. Vlastne, možno to ani tak nebola Tara ako chvíle s ňou, keď okupovali Keirinu izbu a prezerali si staré fotografie: fotografie s jej starým otcom. Desiate výročie jeho smrti pominulo a Keira naňho myslela intenzívnejšie než predtým, predstavovala si, ako by ju vo všetkom podporil, ako by ju priam donútil ísť študovať do Tarienu, jednak preto, aby si splnila sen, jednak preto, aby mohla byť s Dorianom.

A vďaka týmto úvahám začala pracovať neúnavnejšie, namiesto ôsmich hodín denne trávila v práci zväčša až dvanásť-trinásť hodín a podarilo sa jej presvedčiť otca, aby mohla opäť predávať na trhu. Na zákazníkov sa vrelo usmievala, premáhala sa k zhovorčivosti, keď sa niekto spýtal na proces výroby šťavy či džemu, všetko výrečne opisovala, rozdávala recepty na koláče či iné pokrmy, ktoré si mohli s pomocou jej tovaru pripraviť. A zarábala.

Zarábala viac než kedykoľvek predtým. Našťastie, Eldhamčania ju poznali iba ako zberačku, nie ako dievča, čo sa zaplietlo s Tarienčanom. Jej identitu noviny nepoznali, hoci predčasný odchod hlavy Tarienu vyvolal mnohé otázniky, no predstaviteľ Eldhamu, pán Solenar, všetko úspešne zahovoril a potvrdil, že nedošlo k žiadnym nezhodám. Naopak, politici sa dohodli na dlhodobej spolupráci a Keira mohla byť len rada, že oblasti, kde zvykla jej rodina pracovať, sa to (zatiaľ) nedotklo.

Väčšinu toho, čo zarobila, si odkladala, no povedala o tom iba Tare. Rodičia zatiaľ nič nevedeli; beztak mala pred sebou ešte mesiace práce, než našetrí dosť. Dosť na štúdium. Na odchod. Na život v Tariene. Ten nápad bol šialený a desivý, ale zároveň bol tým najrozumnejším, na čo prišla.

Mohla sa umárať žiaľom a bezmocnosťou, mohla si opakovať, že bez Doriana nemôže žiť – no napriek tomu žila. Každé ráno otvorila oči, jej pľúca si stále pýtali vzduch, jej žalúdok jedlo, jej organizmus vodu. Nemohla sa opustiť, i keď na to mala chvíľami chuť. Myšlienka na Doriana ju však držala nad vodou. A najmä to boli myšlienky na dedka Kanelora, ktoré ju nútili ísť ďalej, pracovať viac, dať zo seba všetko, pustiť sa do toho naplno.

Konečne mala cieľ. Dosiaľ žila iba tak, bez plánov, bez konkrétnych túžob, síce so snami, ale tie sny boli príliš matné, abstraktné. Niežeby jej život predtým nemal zmysel, veď mala okolo seba ľudí, ktorých milovala a ktorí milovali ju, mohla robiť to, čo ju bavilo; svoj život mala rada. Ibaže s Dorianom spoznala čosi nové, čosi ešte viac.

Teraz bol on jej motiváciou zlepšovať sa, šetriť si, rozhodovať sa.

Sama za seba.

Utvrdzovali ju v tom aj pohľady dedka z fotografií, vždy také láskavé, chápavé. Videl v nej potenciál, ktorý nevidel nik iný. Iba teraz Dorian. Oživil v nej všetko to, čo do nej dedko vštepoval ako do malého dievčatka a čoho sa s tým, ako rástla, postupne, pomaly vzdávala.

Tarina podpora ju len povzbudzovala snažiť sa ďalej, snažiť sa viac. Dni sa míňali, žeň bola v plnom prúde a askyrské slnká sa pomaly nachyľovali, čo bolo znamenie blížiacej sa jesene. Zmenu ročných období si Keira vychutnávala ako pravá Eldhamčanka, ako pravá Vnímateľka: sústredila sa na okolie svojimi výnimočne rozvinutými zmyslami, vdychovala všetky vône, jemné i silné, výrazné aj slabšie, a taktiež načúvala. Načúvala všetkým tým hrmotným i nenápadným zvukom a nasávala do seba pokoj.

Ak by ju nedokázala povzbudiť žiadna osoba, stále tu bola príroda, v ktorej lone sa cítila slobodne a krásne. Napriek všetkému, čo jej chýbalo, mala toho tak veľa.

Žatva prešla, deň za dňom sa míňal a Keiru až udivovalo, ako rýchlo zrazu plynie čas. Teraz už chvíle s Dorianom, všetky, ktoré s ním prežila, od prvého stretnutia až po neradostnú rozlúčku, vnímala ako bezčasové. Na to obdobie sa skutočne spomalil čas, príroda jednoducho zastala, aby im dopriala dostatočne sa spoznať, dostatočne sa zblížiť i v šialene krátkej dobe.

A odvtedy prešli celé týždne, od toho jedného, najkrajšieho, najdlhšieho týždňa jej života. Každý deň ju väčšmi vzďaľoval aj od Doriana, aj od tých udalostí, dokonca aj od spomienok – a nedalo sa tomu zabrániť. Dokonca sa v Eldhame začali chystať požatevné slávnosti, nazývané vienky, a to bolo ďalšie – neodvratné – znamenie príchodu jesene.

Obe slnká však na ňu intenzívne žiarili, keď stála na jarmoku i so svojím tovarom a usmievala sa na okoloidúcich Eldhamčanov. V ten deň sa cítila obzvlášť čudne, akoby sa leto rozhodlo rozlúčiť sa ďalšou vlnou horúčav, aké sužovali región i v čase, keď pricestoval Dorian so strýkom a tetou.

Tieto dni jej ho ešte viac pripomínali a vysoká teplota vzduchu jej nerobila dobre. Každú chvíľu pila, vodu jej však ohrievali neúnavné lúče oboch sĺnk a najradšej by už zatvorila stánok a vydala sa domov. Do konca dohodnutého pracovného času, ktorý jej určil otec, ale ostávala ešte hodina a pol a nejaké minúty k tomu, takže to ešte musela vydržať. Na hlave jej spočíval slamený klobúk obviazaný hnedou stuhou, vzdušné svetlé šaty ju tiež mohli ochraňovať pred teplom, no predsa sa akosi necítila úplne vo svojej koži.

„Ahoj,“ postavila sa zrazu pred ňu Tara s rukami založenými za chrbtom a širokým úsmevom na tvári.

„Ahoj, Tara,“ trochu prekvapene ju pozdravila. Pred chvíľou predala posledný pohár s čerstvou šťavou z černíc a teraz už jej ostali na predaj iba džemy, marmelády a lekváre. Od rána rátala s tým, že mnohé z nich si aj odnesie naspäť domov do pivnice. „Čo ty tu?“

„Prišla som ťa pozrieť. Ako to dnes ide?“

„Vidíš. Šťava akoby sa doslova vyparila a džemy... no, tie mi tu stoja.“

„Všetci máme sladkého dosť,“ uškŕňala sa.

„Ty vyzeráš akosi veselo,“ podotkla.

„Veru.“

„A čože tak?“ mierne nadvihla obočie.

„S Madenom sme sa pohádali.“

Keira chvíľku počkala, no potom sa zmätene opýtala: „A to ťa tak teší...?“

„Uhm.“

„Ako to?“

„Ah, Keira...“ poskočila na mieste.

„Čo? Nebodaj ťa pozval na vienky?“

„To nie,“ rozosmiala sa.

„Tak...?“

„Ale ja jeho!“

„Ah...“ zažmurkala. „Ty si pozvala jeho? Konečne si sa odhodlala? Takže predpokladám, že súhlasil.“

„No počkaj, počkaj, ty ideš od konca.“

„Ako to, od konca?“

„Poviem ti to od začiatku. Začalo sa to, keď prišli nové stroje. Madena to nesmierne naštvalo, už začiatkom týždňa. Celé dni chodil namrzený a zachmúrený, na všetko frflal. A dobre vieš, že taký nezvykne byť. Niežeby chodil vyškerený ako ja, ale... zväčša si veci neberie príliš k srdcu.“

„Hej, to všetci vieme.“

„Lenže teraz ho to dožralo. Dokonca by mal ísť na iné miesto, zmeniť prácu. Robiť čosi iné.“

„Inde?“

„Nie, avšak... so strojom,“ Tara prekrútila očami. „Popravde, na jeho mieste by som ja protestovala ešte otvorenejšie.“

„No, ale... hádam kvôli tomu neprišiel o prácu alebo čo...?“

„Nie, to nie.“

„Ah, Tara, dokedy ma budeš naťahovať?“ vzdychla a siahla po svojej fľaši s čistou vodou. Počas dňa si bola párkrát nabrať z prameňa stojaceho v tieni uprostred jarmoku; voda chutila spočiatku úžasne, bola príjemne chladná, no vzduch ju postupne zohrial. S nie príliš veľkou chuťou sa napila.

„Si ako syrová niť,“ smiala sa Tara. „A vôbec, chcem ťa nakaziť dobrou náladou.“

„Preto ma naťahuješ? Neviem, či je to zrovna dobrý spôsob.“

„Dobre, dobre, ja som si to len chcela vychutnať. Takže, dnes mal začať Maden s tým strojom. Na protest prišiel do práce až poobede, ale to je vedľajšie. Skrátka, ten stroj mu nešiel, neposlúchal ho tak, ako by si bol prial, a začal príšerne nadávať. Všetci sme to počuli a prišiel dokonca náš nadriadený, ktorý si ho zavolal k sebe. Asi mu chcel vyčistiť žalúdok, no Maden... povedal, že končí.“

„Končí?“ Keira vytreštila oči.

„Hej,“ Tarin úsmev mierne povädol, no stále vyzerala šťastne. „To ma síce mrzí, ale... nič teraz neprekoná moju radosť.“

„A v čom presne tá radosť spočíva?“

„Maden odkráčal preč, stroj ostal zatiaľ nepoužívaný. Ja som dokončila šichtu – síce ma to jeho rebelantstvo dojalo, no ja si nemôžem dovoliť stratiť robotu, chápeš – a potom som sa vydala hľadať ho. Videla som, že mu bolo pri odchode zo všetkého nanič. No, a...“

„A?“

„On na mňa čakal.“

„Ah... to je milé. A kde?“

„V lese, popri ktorom som šla. Skrýval sa v tieni, čo mu vôbec nezazlievam, to teplo ma tiež ničí. Už aby bola ozajstná jeseň! No, ale, späť k téme. Takže, chcela som ho rozveseliť – a myslím, že práve preto ma aj čakal, lebo sa tiež rád, podobne ako ty, nechá občas nakaziť mojou dobrou náladou –, a tak som ho pozvala na jedno chladené. Nestihli sme tam však ani dôjsť a on sa zas roznadával, čomu síce rozumiem, no už mi to prišlo prehnané. Nechcela som ho však zaťažovať tým, čo bude ďalej, kde si chce hľadať prácu a tak. Na také veci je priskoro... No, lenže on toľko táral a táral a táral, až ma to dožralo.“

„A...?“ Keira nemienila popierať, že v nej priateľka prebudila zvedavosť. Predsa len, ako sa mohla takáto „hádka“ v Madenovej príšernej nálade skončiť kladnou odpoveďou na pozvanie na vienky? Opäť sa napila a oprela sa o pultík, na ktorom mala vyložený tovar. Najradšej by si bola sadla. A obliala sa ľadovou vodou.

„Si v pohode?“ opýtala sa Tara.

„To ma chceš ďalej naťahovať?!“ zamračila sa, zachovala si však milý výraz.

„Nie, len si akási bledá.“

„To z toho tepla. Snáď každému je v takýto horúci deň do určitej miery zle.“

„Hm, dobre. Takže... ja som skrátka už nemohla počúvať to jeho horekovanie a aj mi došli všetky argumenty, tak som ho prosto musela umlčať inak. Pobozkala som ho!“

„Pobozkala?“ Keira sa usmiala. „A on?“

„On? Čo ako?“

„No, opätoval ti to?“

„Čo ja viem,“ mykla plecami. „Neodtiahol sa, tak asi hej, či?“

Krátko sa zasmiala. „Asi áno. Alebo si ho natoľko šokovala, že...“

„Hej, nekaz mi to! Áno, šokla som ho. A vlastne aj seba. Riadne. Ale bolo to také skvelé, Keira! Ten pocit, dať to zo seba konečne von...“

„Takže potom si ho pozvala, hm? A on sa nezmohol na iné než na súhlas.“

„Možno... tak dajako. Teda, presnejšie, len čo som sa odtiahla, vypadlo zo mňa, že sa uvidíme na vienkoch, a rozbehla som sa preč.“

„Preč...?“ zarazila sa.

„Uhm,“ prikývla a trochu sa začervenala. Vidieť Taru s červeňou v lícach bolo nanajvýš prekvapivé, ale zároveň milé.

„Kam? To si ho nechala pred hostincom? Bez piva?“

„Hej,“ zachichotala sa. „Ja neviem, musela som ti to prosto prísť povedať!“ poskočila na mieste.

„Okamžite?“ Keira sa musela smiať. To naťahovanie teraz už stálo za to.

„Áno!“ Tara obehla pult a objala ju. „Som taká šťastná!“

„Mohla si ostať chvíľu šťastná aj s ním,“ pohladila ju po chrbte a odtiahla sa.

„Ty si hrozná, kazíš mi to!“

„Prepáč, nemyslím to zle.“

„Ja viem, viem, ty si sa mi o Dorianovi takto nerozplývala, ale prosto... ah, prepáč. Nie, usmej sa ešte. Prosím.“

Keira nadvihla kútiky úst a sklopila pohľad. Stačilo počuť jeho meno z Tariných úst a zrazu tak intenzívne pocítila, ako jej chýba, až jej prišlo naozaj zle.

„Prepáč,“ Tara jej vtisla bozk na líce.

„Nie, ja sa teším s tebou. Naozaj,“ uistila ju.

„Ďakujem. Si ozajstná kamoška.“

„Nuž, snažím sa,“ pousmiala sa a mimovoľne sa striasla. Opäť sa oprela o pult, aby udržala rovnováhu.

„Čo je, Keira?“

„Neviem. Je mi... čudne.“

„Mala by si si sadn...“ odmlčala sa s pootvorenými ústami.

„Čo je? Tara? Kam sa dívaš?“ Keira sa obzrela ponad rameno. Napriek askyrským slnkám, ktoré ju od obzoru takmer oslepovali, rozoznala obrysy troch postáv – jednej ženskej a dvoch mužských. Poznala iba jednu z nich, ale poznala ju príliš dokonale. „Dorian...“ šepla neveriacky. Azda mala z toho tepla už aj vidiny?

„Keira...“ Tara ju podoprela, no Keire sa zatmelo pred očami. „Keira!“ začula ako ozvenu z veľkej diaľky a zviezla sa na zem.

Komentáre