Tolkien - majster slova

Opätovne som sa pustila do čítania trilógie Pán prsteňov. Čítala som ju už dakedy na strednej, bol to však pre mňa dosť boj - a už vtedy som usúdila, že som zrejme na to primalá. :D A rozhodla som sa, že sa k príbehu v budúcnosti určite vrátim, čo som teraz konečne spravila.

A musím priznať, že sa mi to celé naozaj číta omnoho lepšie, ľahšie, viac si to užívam a vychutnávam a utvrdzujem sa v tom, prečo som pred rokmi zaradila na prvé miesto rebríčka svojich obľúbených autorov dve osoby: za fantazijné žánre J. R. R. Tolkiena a za príbehy z reálneho sveta Victora Huga.


Nuž, nie je toho veľa, ale o to väčšie skvosty to pre mňa sú - citáty, ktoré som si vypísala počas čítania Spoločenstva Prsteňa. Citáty, z ktorých som bola unesená, ktoré ma ohúrili a dojali. Citáty, pri ktorých som mala pocit, že Tolkien doslova maľuje slovami predo mnou obraz nádhery prírody.

  • str. 91-92: Noc bola jasná, chladná a hviezdnatá, ale od potokov a lúk sa plazili po úbočiach ani dym chuchvalce hmly. Nad hlavami sa im v miernom vetríku knísali riedke koruny briez, tvoriace na pozadí bledej oblohy čiernu sieť.
  • str. 92: Na východe sa z hustých hmiel, prikrývajúcich svet, dvíhalo červené slnko. Jesenné stromy, podfarbené do zlata a červena, akoby sa bez koreňov vznášali v tienistom mori.
  • str. 92: Po niekoľkých míľach sa však cesta prestala vlniť. Kľukato sa vyšplhala až na vrchol strmého kopca a potom sa chystala na posledný zostup. Pred sebou zbadali nížinu posiatu skupinkami stromov, ktoré v diaľke splývali do hmlistej hnede lesov.
  • str. 153-154: Bolo bledasté ráno. Na východe za pretiahnutými mračnami, ktoré pripomínali kusy špinavej vlny, na okrajoch sfarbenej dočervena, prerážala z tmy žltá hlbina. Obloha veštila dážď.
  • str. 440: Deň prišiel ako oheň a dym. Na východe sa stretli nízke pásy čiernych mračien ako dym z veľkého požiaru. Vychádzajúce slnko ich zospodu osvetľovalo temnočervenými plameňmi, no čoskoro vystúpilo nad ne na čisté nebo. Vrchol Tol Brandiru ozlatol.

O túto nádheru som sa chcela podeliť. :) A ak natrafím na niečo podobne dych berúce aj v Dvoch vežiach či Návrate kráľa, napíšem znova. :)

Pre info, ide o tento výtlačok: TOLKIEN, J. R. R. Spoločenstvo Prsteňa. Slovak ed. Bratislava: Vydav. Slovart, 2001. ISBN 80-7145-606-3.

Komentáre