2:
Ohryzok
Dežo
Ursiny: Balada o
prázdnej miske (text: Ivan
Štrpka)
...
Som len ten bláznivý chlap, ktorý od rána do noci nosí po meste
prázdnu misku. Lesklú a čistú a plytkú až po samé dno. Každému
ponúkam zadarmo to čo je v nej. Len chodím a pomaly zbieram do
prázdnej misky všetky tie rozličné zdesené tváre, čo sa na
okamih naklonia nad jej tepaným okrajom. Vsakujú na dno, do
prázdna, jedna za druhou. A ja neviem prestať - až kým všetky
miznúce kroky aj celé mesto celkom nevezme a nerozmaže tma. Som
tulák, čo sa túla od kameňa ku kameňu, brodí sa chodníkom čo
nemá dno...
Mám
za hrsť hriechov
Kto
si ich vezme za tri zlaté
by
mi postačili a kúpil by som si za
hrsť
gaštanov pečených, varených, spadnutých zo stromu
Zvieram
ohryzok jablka
sladko
voňajúci zmesou muštu a stopami po zuboch
čo
vrývajú sa doň medzi tie nočné jadierka
A
pritom ľavica ponúka sústo orechov
vlašských
ako lanské bezvetrie zabudnuté v prachu
zanesené
v strachu
Medené
mince ligocú sa v odraze
jablka
sviežeho na strome bielom zívajúcom do prázdna
„...
týmto sa dostávame ku štátom Oceánie. Vie ich niekto vymenovať
a ukázať na mape?“
Nik
sa neprihlási, preto učiteľ listuje v triednej knihe a zavolá k
tabuli Fera, ktorý sa namosúrene ohradí: „Ale nebude to na
známku, že? Šak sme to ešte nepreberali!“
Geograf
rezignuje a vysvetľuje učivo sám, postaviac sa k mape a ukazujúc
jednotlivé oblasti patriace do súostrovia neďaleko Austrálie.
Následne o nich postupne prednáša, v skratke opisujúc
hospodárstvo, priemysel, povrch, podnebie.
Krištof
nakúka Natálii do zošita a sem-tam čosi odpíše, ale ničomu
nevenuje pozornosť. Sedia spolu už týždeň a aby dospeli ku
kompromisu, striedajú sa raz v jej prednej ľavici, raz uňho vzadu,
kde sa Krištof cíti najlepšie, chránený pred svetom.
Na
jazyku stále cíti sviežu chuť jablka, ohryzok ktorého skryl do
lavice, a kružidlom vyrýva do nalakovaného dreva ďalšiu z
nezmyselných básní, nevediac nič o svete a tušiac len o sebe,
vlastne ani to. Oči sa mu zatvárajú, žmolí si tvár, prečistí
si hrdlo, stolička nenápadne zavŕzga do skľúčeného ticha;
učiteľ zas márne očakáva odpoveď zo študentských radov,
ktorej sa mu nedostane ani do zotmenia. Preto sa opäť vzdáva a
pokračuje v prednáške, vzdávajúc sa aj nádejí na akúkoľvek
odozvu. Je mladý, chápe to, ani jeho drenie školských lavíc
nenapĺňalo.
Krištof
sa cíti starší ako on, keď sa naňho námatkovo pozrie, učiteľ
má mladý pohľad, pobavený, na rozdiel od Krištofa: ten zaspáva,
už to ani nechce zakryť. Za oknami ktosi z neba plače, deň si
obliekol oceľové rúcho a mračná odplašili slnko. Autá
premávajúce sa cestou neďaleko školy fŕkajú zablatenú vodu na
chodcov, všade počuť vodu. Buď jej špľachot, alebo brnkanie na
parapety, alebo vodopád v umývadle, keď si ktosi zmýva z rúk
kriedu.
„Aký
nástroj vyskúšaš dnes?“ spýta sa ho Natália. Sú priatelia,
zázračne za taký krátky čas. Dokonca i na onkológii mu trvalo
dlhšie, kým si k telu pripustil spolubývajúcich. Ale ona je iná.
Ako on. Akurát zodpovednejšia, možno i múdrejšia. A omnoho,
omnoho zaujímavejšia. Jej úsmev sa mu zdá sladký takmer ako to
jablko.
Ešte
jej to nepovedal, nevie ako. Sám je z toho stále prekvapený, lebo
nič také nečakal. Zmieril sa s tým, že je sám, že už nemá
kamošov. A tí ho raz cestou domov, keď to predsa len vyskúšal
pešky, dobehli a zavolali von. Súhlasil. Dohodli sa na dnešok,
práve na dnešok.
S
Natáliou navštevuje obchod s hudobninami každý deň. Strávili
tam viac času než v škole, aspoň jemu sa tak zdá. Nedokázala
zatajiť očarenie, keď si len tak zo žartu, bezdôvodne, možno
trochu z frajeriny sadol ku klavíru a prešiel po klávesoch
končekmi prstov, veľmi opatrne, aby sa náhodou nerozbil na márne
kúsky ako sklený pohár, ktorý ruka zovrie príliš pevne.
„Ty
si vymýšľaš!“ zahriakla ho uveličene. „Vraj na nič nehráš!
To teda vidím!“ Smiala sa ako zvon.
„Nikdy
som na nič nehral,“ zdôraznil jej pravdu. Viac počuť
nepotrebovala, uverila mu, veď nemal dôvod klamať jej. Nie,
Krištof neklame, vlastne ho uráža, ak ho ktokoľvek považuje za
luhára. Lži sú zbytočné, o tom sa presvedčil, keď mu doktor
povedal, že všetko je v poriadku, a celé bremeno leukémie
ponechal na Krištofovu matku. Obvodného ešte pred vstupom do
nemocnice zmenil. Nie, Krištof neklame. Neklamal by.
A
tak sa do hudobnín vracali každé popoludnie, aj keď v škole
neskončili naraz. Keď sa lúčila, vraj už musí ísť, aby si
stihla spraviť úlohy a naučiť sa na ďalší deň, s nádejou sa
naňho zadívala, ale on zakaždým ostal dlhšie než ona, ani ju
neodprevadil. Ani pohľadom, vlastne na ňu vtedy už nemyslel.
Chytil
do rúk aj gitaru, aj bubenícke paličky. Predavačovi jeho
prítomnosť očividne neprekážala, alebo si za taký krátky čas
zvykol. Aj Krištof si zvykol, aspoň niečo pekné ho čakalo
uprostred dňa. A Natália je tiež celkom pekná. Pehavá. Stále sa
naňho usmieva, už je odvážnejšia. Dnes ráno ju dokonca stretol
na autobusovej zastávke, takže spolu prišli i do školy. Povedala
mu, že sa jej snívalo o mesiaci a že počas dňa sa na oblohe
zrazu začali zjavovať ďalšie a ďalšie planéty, vraj to bolo
nádherne farebné.
„Dnes
nemôžem,“ dostane zo seba, ani jej nepozrie do očí, akoby mal
výčitky.
„Ideš
niekam inam?“ Nie je smutná, nehnevá sa naňho. Veď prečo by
aj...?
„Hej,
s chalanmi. S kamošmi.“
„Dobre.“
Počas prestávky si ešte číta poznámky z fyziky, keby ju náhodou
učiteľka vyvolala. Vyvolá. Kým Natália vysvetľuje dôkazy
neusporiadaného pohybu častíc v látkach, nenápadne si ju kútikom
oka obzerá spod kapucne, čo ho opäť skrýva pred svetom. V
károvanej sukni a čiernom roláku vidí šachovnicu, kreslí ju do
zošita, možno po škole kúpi figúrky a zahrá si jednu partiu sám
proti sebe. Kto by
zvíťazil? Pochmúrny
úsmev sa mu usadí na tvári, Natália žmolí prívesok, čo jej
visí na krku, javorový list z falošného striebra, obyčajná
lacná bižútéria. Iskrí, jeseň sa Natálii odráža v lícach.
Počas
telesnej, na ktorú nemusia ísť, ju zdrží v šatni a povie, že s
chalanmi sa dohodol až na druhú. Ochotne ostane, usadia sa oproti sebe, kovové mreže Krištofovmu chrbtu nerobia dobre, no vydrží
to. Viac premýšľajú, než by sa rozprávali, a ona z toho prvý
raz nie je nervózna, lebo teraz je tu s ňou úmyselne. Kradne si
čas s ňou, aj keď by nemusel, aj keď má výhovorku. Je rada.
„Môžem
ťa nakresliť?“
„Ty
vieš aj kresliť?“ pousmeje sa, šokovaná náhlym návrhom, tým
prekvapivým prerušením ticha, ktoré prináša nový rozmer medzi
nich, meter od seba vzdialených. Natálii sa sedí pohodlnejšie,
opiera sa o skrinky, ale lavička je rovnako úzka ako tá jeho. V
lone stíska školskú tašku.
„Svojsky.“
Neodpovie
mu, ale na tom nezáleží, on to beztak nečakal. Z telocvične sa
ozýva opakované dopadanie basketbalovej lopty na zem, píšťala a
pokrikovanie, v šatni je príjemné ticho.
„Dal
by som si jablko.“ Je jeseň, ovocie dotvára atmosféru. A jemu sa
nechce von, hoci už prestalo pršať.
„Mohli
sme niekam skočiť na obed.“
„Už
je neskoro.“
Ani
jeden nenavštevuje školskú jedáleň; Natália preto, že má
celiakiu, Krištof zas uznáva len domácu stravu (alebo skôr, jeho
matka). Obaja zvrtnú zrak k hodinám visiacim na stene naboku, majú
ešte štyri minúty a preletí pomedzi nich mucha, bzučí. „Kam
pôjdeš s chalanmi?“
„Neviem.“
Poobzerá
sa vôkol seba; chcel by ju zadržať, no nevie ako. „Asi už
pôjdem, o chvíľu mi dokonca ide i autobus.“
Nenápadne
prikývne a natiahne si na hlavu kapucňu, kým Natália vstáva,
nech si náhodou nemyslí, že ju pozoruje, že si ju premeriava či
nebodaj hodnotí. Cez ľavé plece si prehodí školskú tašku,
postaví sa pred neho, usmeje sa. „Fakt by som si dal jablko.“
„Maj
sa pekne.“
Teraz
ju sleduje, keď odchádza, dúfa, že nenápadne, ale keď sa
Natália cez mrežu naposledy obzrie a pousmeje, zahanbene sklopí
zrak a tvári sa, že sa nič nestalo. Celý Krištof...
Školský
zvonec nie je taký príjemný ako Natáliin smiech a už vôbec sa
nevyrovná tónom klavíra, gitarovým akordom, úderom bicích. Nech
myslí na čokoľvek, cíti sa vyčerpane; keď v jeho vnútri ožíva
hudba, vie, jasne si uvedomuje, prežíva,
že... žije. Že žije. Že je rád,
že žije.
Pár
minút po druhej do šatne vtrhne kopa deciek, medzi nimi i Peter,
Lukáš, Ondrej. Myknú naňho plecom, či teda ide s nimi, Krištof
sa rukami sťažka oprie o lavicu a vstáva namáhavo, ako keby k
drevu prirástol. Celý jeho svet by sa vmestil do tej kapucne, ale
keď mu ju strhnú z hlavy a vôbec nehíkajú ani neriešia, čosi v
ňom poľaví. Voľne dýcha, skúma, pozerá. Obzor sa mu rozširuje
a na námestí ešte zbadá Natáliu, len z diaľky, ako už
nastupuje do autobusu.
Peter
sa ho spýta, či je to jeho frajerka, vraj ich spolu vídajú často,
ale on to zahovorí. Nemôžu byť kamaráti? Veľa ich predsa
nemá... Ale výčitky im robiť nechce, rozumie im. Ktovie, ako by
sa on zachoval na ich mieste. Hádam to nikdy nezistí...
Vezmú
ho do jednej z krčiem, dá si kofolu. Najmä Ondrej mu vnucuje pivo,
Krištof vraví, že s liekmi nemôže kombinovať alkohol. S akými
liekmi, pýtajú sa, vari ešte nie je zdravý? Odvrkne, že to nie
je lepra, takže sa nemusia báť, že by ich nakazil. A teraz
Krištof zaklamal, lieky predsa neberie. No možno by mal, napríklad
na zvýšenie chuti do jedla. To
jablko...
Bavia
sa o Juliane, chcú vedieť, na akú strednú chodí. Krištof je
rád, že nie na jeho gympel. Každú chvíľu premáha nutkanie
natiahnuť si kapucňu. Možno
sa už netreba skrývať.
Zhlboka sa nadýchne a kývne na čašníčku, aby mu, prosím vás,
doniesla jedno malé. Spýta sa ho, či desinu, alebo dvanástku, a
namiesto Krištofa odpovedá Ondrej: „Dvanástku, samoška!“
Je
horké, horkejšie, než si pamätá. Krásne sa ligoce, akoby sa
slnko neskrylo za mračná, ale akoby vrylo svoju podstatu do bublín
piva. Med, meď, tekuté zlato. Vôňa sladu je príjemnejšia než
nemocničná dezinfekcia, ale to sa vlastne dá povedať o akejkoľvek
aróme aj o hocijakom smrade, keď už je to pridlho. A pre Krištofa
to veru bolo pridlho.
Kamoši
ho potľapkávajú po pleciach, po chrbte, tvária sa, že neprešlo
osem mesiacov a že ten bod, v ktorom sa rozlúčili, nikam nezmizol.
Krištofovi však utiekol zo zorného poľa už veľmi dávno, zmizol
ako maličký bod v diaľke, v tme, pohltený čiernou dierou a ním
samým. Vracať sa nechcel, prešiel si peklom. Kto by ostal rovnaký?
Sú
fajn, stále sú fajn, ako zistí. Len už im až tak nerozumie, ale
neprišli o svoje veselé povahy ani dobrosrdečné podpichovanie.
Peter, Lukáš, Ondrej sú rovnakí, čo sa im nedá zazlievať,
práve naopak, cení si na nich, že sa k nemu správajú tak isto,
že nerobia ústupky a netvária sa, akoby bol z porcelánu. Lenže
Krištof je teraz už niekde inde; oni za to nemôžu. A ani on.
Cestou
domov v autobuse stretne otca, vraj mu ráno vypovedalo auto. Čo už,
konštatuje, ďalšie výdavky navyše, nebudú si môcť dovoliť
bohaté Vianoce. Krištofovi je to jedno, predsa už dávno nemá päť
rokov. Dnes sa cíti staršie než jeho vlastný otec, podivné.
V
kuchyni márne hľadá misku s ovocím, žiadne nemajú. Bláznivý
nápad ho donúti naboso vyjsť do záhrady a kráčať mokrou
trávou, až kým sa netrasie od zimy. Anglické počasie,
pochmúrnosť. Nič z toho mu nepreniká do žíl, skôr naopak, jedu
sa predsa už dávnejšie zbavil a teraz si to bude užívať, teší
sa z každého nádychu, hoci v záhrade niet vytúženej jablone.
Nič to, veď dýcha! Čo je viac?
Dnu
sa vráti, keď je takmer tma, sadne si na gauč k telke a zababuší
sa do deky, nik sa ho nič nepýta. Vždy to u nich doma bolo takto,
že keď dakto potrebuje byť sám, ostatní to bez otáznikov
rešpektujú a nikdy sa nedozvedia príčinu. Jedine, že by sa
spýtali, ale načo by mu kládli otázky? Načo, veď mal rakovinu.
Treba mu poskytnúť porozumenie, nechať ho tak. Čo potrebuje
povedať, povie. Tak ich uisťovali lekári, podľa toho sa teda k
nemu správali. Aj toto chápal, ale bol to presný opak toho, čo
potreboval.
Večerný
program ho nebaví, otec sa sťažuje na prácu, vraj ho tam zdierajú
za málo prachov, a matka ho vníma len spoly, pričom Juliana sa
chichoce spoza počítača a nikomu nevenuje pozornosť. Krištof
vstane a vyjde po schodoch do izby, cíti sa ako nepotrebná hrdza,
škvŕka mu v bruchu a nechce si dať nič okrem jablka, ktoré
nemôže mať.
Namiesto
jedla sa usadí na zemi, chrbát sa na tvrdý roh postele nesťažuje,
keď ho podloží vankúšom. Siahne po jednom zo zošitov a namrzene
listuje, ignorujúc svoje vlastné výtvory a tentoraz sa nútene
sústrediac na poznámky. Postrehne, až teraz po prvýkrát, že
Natália mu sem-tam do zošita čosi doplnila.
Vážne
je až taký nevšímavý? Čuduje sa, obracia stránku za stránkou
rýchlejšie, zvedavý, kde všade nájde jej úhľadné písmo. Na
rozdiel od jeho škrabancov, Natáliin rukopis pôsobí usporiadane,
ustálene, tak ako i jej neodvážna, ale predsa veľmi príjemná
osobnosť. Chce sa mu smiať, zadrží to v tichu, akoby zabudol, že
z onkológie už odišiel a že netreba udupávať poryvy duše,
mysle, tela. Vlastne, telo nezadržiavali, nikto z nich, najmä, keď
sa rozhodlo vyprázdniť žalúdok, vylúčiť všetko zlé skrz pot
rinúci sa čelom, lícami, kostnatou chrbticou, lomcovať nimi v
triaške, zimnici alebo horúčke.
Chce
sa mu smiať, zavrie oči a ostane len pri úškrne. Škoda, že nemá
jej telefónne číslo, zavolal by jej, iba aby počul... zvony. Je
neskoro, hoci o deviatej Natália asi ešte nespí. Krištof zrazu
beží dolu po schodoch, šmátra v šuplíkoch, rodičia sa divia,
no nepýtajú sa – ako vždy. Vytiahne Zlaté stránky, hľadá jej
priezvisko. Podľa mesta určí, že by mohlo ísť o tú správnu
domácnosť, poteší sa, ťuká do mobilu, bude to fajn. Mal by sa
však učiť, vraští obočie cestou nahor. Nohy už neutekajú,
napreduje pomalšie. Hore to vždy ide ťažšie, presviedča sa o
tom každým dňom, keď sa musí vždy od rána šplhať na vlastný
Everest, nedovidiac na vrchol, za ktorým bez prestávky zapadá
slnko. A predsa, je ozaj neskoro. Okrem toho, spomenula mu akúsi
písomku, poškriabe sa na hlave, lenže z čoho?
Z
chémie predsa! Tvrdohlavo, takmer urazene sa znovu hodí na zem,
avšak ľahne si. Zošit nadvihne nad seba, proti svetlu lampy žmúri
oči a číta o kyslíkatých zlúčeninách v rámci chalkogénov.
Zavolá
jej zajtra. Alebo nebude musieť. Pôjde s ňou predsa do obchodu s
hudobninami. Konečne sa Krištof na niečo z nasledujúceho dňa
teší.
Komentáre
Tak teda, úryvok skvelý, básnička skvelá (ako sa dalo čakať) :)
Hodina geografie forever :D:D:D Zas jeden z tých vcelku nie veľmi podstatných "osviežovákov" deja, ktoré mám veľmi rada :)
A... eeejha, jablkooo... zas sa mi vybavil môj Mesiačik jablka :angel:
Nuž a vo všeobecnosti - Krištofov vlastný vnútorný svet je popísaný nesmierne zaujímavo, citlivo, emotívne... a hlavne na 100 percent presvedčivo. Nepamätám si, že by som kedysi čítala niečo viac emotívnejšie, ako toto. Napriek tomu, že to nie je fantasy, dokázala som sa do tohto príbehu zaľúbiť hneď od začiatku ♥ Ale o tomto som ti už básnila, takže... :D
No a ešte k postave Krištofa... ako sa dalo čakať z jeho povahy, je v ňom skrytý talent.. hudobný, výtvarný talent :) Dokonale to sedí k nemu a k jeho vnútornému svetu :)
Jediné negatívum tohto úžasného dokonalého nádherného emotívneho krásneho príbehu (áno, aj cit pre interpunkciu sa akosi stráca, resp. bez interpunkcie to znie dôraznejšie, nie? :D ) je to, že tieto kapitoly majú príliš rýchly koniec, že nemôžem čítať ďalej, hoci preveľmi chcem! Táto poviedka je návyková... proste... och, pokračkoooo :) :)